tisdag 2 januari 2024

Förutsättningarna för att 2024 ska bli ett bra sparår börjar bra

 


En viktig aspekt av mitt sparande är att jag strävar efter att låta mitt kapital växa samtidigt som jag minimerar mina löpande kostnader. Detta gör att jag kan investera mer och dra nytta av ränta-på-ränta-effekten för att ytterligare stärka mitt sparande. Jag känner inte att jag går miste om något, eftersom jag lever väl utan att slösa.
Efter juldagarna fyllde jag frysen med billig julskinka som jag hittade för 20 SEK per kilo på Willys. Jag köpte lite över 6 kilo och spenderade en stor del av gårdagen med att skära skinkan i lagom stora bitar, väga upp lämpliga mängder för vakuumförpackning och sedan frysa in dem. Tillsammans med kycklingkebab som jag tidigare köpt och en överbliven fläskytterfilé från nyårsmaten, tror jag inte att jag kommer att behöva köpa mer kött på flera månader. Samtidigt kommer jag att kunna tillaga läckra matlådor till jobbet i flera månader framöver. Jag lyckades också hitta julost för 29,90 SEK / 875 gram, vilket verkligen var ett fynd.
När jag var inne på Lidl igår passade jag på att köpa några billiga sista minuten-bullar som jag skivade och lade i frysen. Så nu har jag även kontroll över frukostbrödet för en tid framöver, dessa kostade 15 SEK.
Det är svårt att exakt beräkna kostnaden för lunchlådan och frukosten, men jag kan med säkerhet säga att den kommer att vara 95% lägre än om jag hade ätit på en lunchrestaurang. För allt detta betalade jag 206,86 SEK, med andra ord mindre än vad två måltider på en genomsnittlig lunchrestaurang i Skåne skulle ha kostat.
Jag kommer att återkomma med vilka goda matlådor jag gör framöver, men idag blev det några småbitar från skinkan som jag stekte upp och serverade tillsammans med stekt ägg och potatis, samt lite bearnaisesås som jag kryddade upp lite extra med egenodlad chili som jag har torkat. Tyvärr glömde jag att ta några bilder, så ni får ta mitt ord på att det var läckert.
I februari planerar jag att inleda årets första shoppingfria månad, vilket innebär att jag inte kommer att göra några inköp i butiker under hela februari. Shoppingfria månader var något jag började med under 2023 för att minska onödiga spontanköp och även för att minska lagret i frysen och skafferiet, vilket i sin tur minskar matsvinnet.
När det gäller börsen öppnade den positivt idag, och det gläder mig att se att ett av mina bolag, tidigare Midway men som nyligen bytte namn till Haki Safety (HAKI B), stiger på nyheten om försäljningen av FAS Converting Machinery. Haki är inte ett särskilt stort innehav för mig, men det är ett bolag som jag köpte några småposter i under 2023 när de periodvis var billiga.
Under de kommande månaderna kommer jag att följa hur marknaden reagerar på årsrapporterna för bolagen på den svenska marknaden. Det är främst de medelstora och stora bolagen som jag är intresserad av att se om det finns något som jag anser att marknaden har överreagerat på, och om det finns möjlighet att göra några fynd.

Tack för att du läser SpararPengarna och dela gärna med dig av dina egna spartips i kommentarerna.

2 kommentarer:

  1. Tycker idéen med en shoppingfri månad är smart, men också väldigt utmanande. Jag handlar några gånger i veckan (mycket bara på erbjudande dock), men känner att jag behöver dra ned lite. Å andra sidan blir det lite svårt om det är bra veckoerbjudande på olika ställen, men det är då mat jag handlar. Det händer ju att man köper annat...

    SvaraRadera
  2. Tack för din input Bourse, alltid trevligt :-)
    En sak jag märkte efter jag gjort detta några gånger är att jag lärt mig vad jag behöver, och det var inte riktigt vad jag förväntat mig. Chilli var en sak jag glömt skaffa 1 gång. Lök en annan gång, men numera har jag bättre koll och ett rimligt lager av sådant jag använder som jag köpt på mig när det är billigt så blir det mindre okynnesköp och mycket färre besök i butiken, som det annars ofta blev förr när jag veckohandlade. /SpararPengarna

    SvaraRadera