tisdag 5 december 2023

Hur jag hittar investeringar

I detta inlägg ska jag berätta hur jag använder andras arbete för att spara tid när jag letar efter bra bolag att investera i. Jag ska också dela med mig av min process och några av de verktyg jag använder. I mitt förra inlägg skrev jag om hur jag gör för att få mer insikt i bolagen och deras kunder och produkter.

Mina investeringar är främst i bolag som ger utdelning över tid. Jag har oftast en horisont på 3–5 år och kan vänta på att bolaget ska leverera, men jag vill ha utdelningar under tiden. Här är några av de källor jag använder för att hitta potentiella investeringar:

Media: Nyheter ger mig en uppfattning om vad som händer i världen och vad som kan vara på gång. Till exempel blev jag intresserad av väte som drivmedel när jag hörde Europeiska kommissionens ordförande och Toyota prata om det som framtiden.

Trender: Google Trends (trends.google.com) visar mig vad folk är intresserade av och söker information om. Det kan ge mig en indikation på vad som kan bli en bra investering.

Bloggar/poddar: Det finns många bra ekonomibloggar och poddar som ger information om bolag som de tycker är bra investeringar. Det är ett bra komplement till mediabevakning, men man måste vara kritisk och inte bara lita på deras åsikter.

Ekonomi: Innan jag lägger för mycket tid på att spana efter bolag så kollar jag på deras ekonomi. Det ger mig en uppfattning om hur stor risk jag tar och hur mycket avkastning jag förväntar mig. Ett bra verktyg är börsdata där det finns många nyckeltal som är intressanta.

Fonder: Fondförvaltare har bättre resurser och kontakter än mig för att identifiera bra bolag att investera i. De har ofta insyn i bolagens styrelser, vilket ger dem ett bättre beslutsunderlag. Ett exempel är “Tin Ny Teknik”, som jag följde för några år sedan. De var tidiga med att se värdet i Novo Nordisk, men jag valde att inte investera på grund av de höga handelskostnaderna på den danska börsen. Detta visade sig senare vara ett misstag.

Köp/sälj rekar: Jag tar sällan hänsyn till köp/sälj rekar eftersom det ofta är för sent att agera när de kommer ut. Men ibland kan de påverka aktiekursen tillräckligt mycket för att skapa köp- eller säljmöjligheter. Detta är ingen exakt vetenskap, utan mer ett sätt att rida på vågen.

Bokslut: Bokslut kan ibland leda till stora kursrörelser. Jag har gjort flera bra affärer när bokslut har pressat ner kursen på bolag jag varit intresserad av. Till exempel Boliden och Stora Enso, där jag hade ett intresse men inte agerat, blev plötsligt 10% billigare efter rapporten utan att min ursprungliga investeringshypotes ändrats.

Tack för att du läser SpararPengarna och kommentera gärna om du vill något särskillt ämne skall bli ett inlägg eller har något annat intressant att berätta.

2 kommentarer:

  1. Vilka nyckeltal kikar du främst på när du analyserar ett bolag?

    SvaraRadera
  2. Alla nyckeltal är intressanta men jag tycker de kan ha lite olika betydelse beroende på företagets verksamhet men P/E är ju oftast intressant vid köp eftersom jag vill ha så lågt pris som möjligt men få så mycket som möjligt per investerad krona.

    Jag tycker alltid vilken skuldsättning bolaget har är viktig och generellt vill jag inte att bolaget har för mycket skulder eftersom jag i de flesta fall är intresserad av stabila utdelningar över tid vilket blir ohållbart i längden vid hög skuldsättning vilket nuvarande ränteläge i många fall visat. En annan faktor med skuldsättning som kanske inte syns i nyckeltalen är varför de är skuldsatta, har de satsat mycket på nyförvärv eller forskning, när kan jag kan förvänta mig att skuldsättningen minskar?

    SvaraRadera