onsdag 27 december 2023

Tort krut inför 2024

Idag har jag granskat företagen på min observationslista och när de har årsbokslut och bolagsstämma. Jag har markerat dessa händelser i min kalender för att bli påmind om att övervaka dem. Det är inte ovanligt att företag säljs till rabatterade priser i samband med årsbokslut på grund av överreaktioner. Att köpa dessa aktier kan vara lönsamt på lång sikt. Som en investerare som främst söker utdelningar, har jag tålamodet att sitta stilla och njuta av utdelningarna.

Ett företag jag investerade i under en period av osäkerhet var det tyska företaget Vonovia SE (VNAd). Idag sålde jag mitt innehav, som jag hade köpt vid olika tillfällen mellan 17 februari och 26 maj 2023. Värdet på mitt innehav hade ökat med drygt 29% och jag hade också mottagit en utdelning under den period jag ägde aktierna. Vonovia har en direktavkastning på 3%, vilket inte är dåligt, men jag tror att jag kan hitta bättre avkastning för mina investerade pengar. Just nu vill jag också ha lite likviditet inför årsskiftet, ifall det skulle uppstå köpmöjligheter efter skattetekniska försäljningar, eller som jag tidigare nämnde, kanske det blir rea på något företag jag är intresserad av.

Tack för att du läser SpararPengarna och kommentera gärna och berätta hur du placerar dina pengar inför 2024

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar