måndag 11 december 2023

Jag har slutat köpa dyra bröd


Eftersom priset på bröd har blivit orimligt högt och ofta kostar 30-45 kronor har jag letat efter andra alternativ och nu, flera år senare, är jag väldigt nöjd med mitt beslut att sluta köpa bröd i affären. Jag har fyra olika alternativ:

Alternativ 1: Att baka i ugnen. Det blir alltid jättegott, men det tar tyvärr lite för mycket av min tid.

Alternativ 2: Att baka i bakmaskin. Det blir också jättegott, men man är mer begränsad i vilken sorts bröd man kan göra på det sättet men det är mycket lättare att planera eftersom bakmaskinen gör det mesta arbetet.

Alternativ 3: Att handla sista chansen-bröd på Lidl eller någon av de andra butikerna.

Alternativ 4: Knäckebröd, extra gott och om man dessutom hittar ett bra erbjudande för då blir det ännu godare. 😊

Alla ovanstående alternativ utom knäckebröd brukar jag frysa in det mesta av och ta fram efter behov. Fryst bröd breder jag oftast med färskost eller något liknande och lägger på några ostskivor. Sedan sätter jag skivorna frysta tillsammans med ett snapsglas fyllt med vatten i mikrovågsugnen i ungefär 1-2 minuter. Vips är brödet nästan som nybakat. Detta knep kan man med fördel även använda om det är sista chansen-bröd, så blir det riktigt mjukt och gott.

Jag betalar bara några kronor för bröden jag bakar och kanske 7-8 kronor för sista chansen-bröd. Så med andra ord är knäckebröd det dyraste på mitt frukostbord.




Tack för att du läser SpararPengarna och kommentera gärna om du har någon idé på spartips 

2 kommentarer:

  1. Smarta tips vad gäller mikron och brödet. Jag bakade mycket förr men nu köper vi bröd. Blir egentligen helt orimligt dyrt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Hanna, ja det är helt orimliga priser på bröd, jag tror tyvärr att många väljer bort det eftersom det blivit så dyrt.

      Radera