söndag 10 december 2023

Hur jag sparade pengar och tid med en vakuumförpackare

Jag har alltid tyckt om att laga mat och att prova nya recept. Men jag har också varit intresserad av att spara pengar och att minska matsvinnet. Därför bestämde jag mig för att köpa en vakuumförpackare i somras, när jag hade börjat undersöka kostnadseffektiva sätt att göra egna måltider att ta med på frilufts- och bikepacking-resor. Det visade sig vara en av de bästa investeringarna jag har gjort. Här är några exempel på hur jag har använt min vakuumförpackare och hur mycket jag har sparat på det.

Varför jag köpte en vakuumförpackare

Jag älskar att vara ute i naturen och att cykla på olika leder. Men jag vill inte äta tråkig och dyr färdigmat när jag är på äventyr. Jag vill ha god och näringsrik mat som ger mig energi och glädje. Därför började jag leta efter sätt att göra min egen mat som jag kunde ta med mig på mina resor.

Jag hittade en del tips på nätet om hur man kan torka och konservera mat på olika sätt. Men det som verkade mest praktiskt och enkelt var att använda en vakuumförpackare. Med en vakuumförpackare kan man suga ut luften ur en plastpåse som innehåller maten och sedan försluta den. Det gör att maten håller sig längre och att den tar mindre plats. Dessutom skyddar det maten från fukt, smuts och ohyra.

Jag bestämde mig för att köpa en vakuumförpackare på Biltema för 499 kronor. Jag tyckte att det var ett rimligt pris för något som jag skulle använda ofta. Jag köpte också två rullar med plast som man kan klippa till lagom stora påsar. De kostade 105 kronor för två stycken femmetersrullar.

Hur jag använder den för att förbereda mat

Det första jag använde min vakuumförpackare till var att paketera torkat nötkött som jag skulle ha med mig när jag cyklade Kattegattleden. Det var ganska enkelt att göra, jag köpte nötfärs som jag stekte i flera omgångar, sköljde i durkslag för att få bort så mycket fett som möjligt innan jag torkade det i min svamptork. Slutligen kryddade jag det innan jag förseglade det med med vakuumförpackaren. Det smakade så mycket bättre än det jag köpte i affären och det var perfekt för min cykeltur längs Kattegattleden. Resultatet blev över förväntan och det höll sig även bra i min packning utan kylning.

Efter den lyckade upplevelsen med torkat nötfärs började jag använda min vakuumförpackare för andra typer av mat. Jag köpte storpack med ost som jag delade och sedan vakuumförpackade. På så sätt kunde jag ta del av bättre priser när jag handlade ost utan att riskera att det blev fördärvat för att det tog för lång tid att konsumera. Jag kunde också förvara osten i kylen eller frysen längre och ta fram den när jag behövde den.

Igår handlade jag ett storpack med kycklingkebab som jag delade i åtta delar och sedan lagade till två av dem. Det visade sig bli lagom till tre middagar. Resten vakuumförpackade jag och la i frysen för kommande veckor. Det var smidigt att ha färdiglagad mat som jag bara behövde värma upp när jag var hungrig.

Vakuumförpackare är också ett utmärkt sätt att förvara rester eller att göra storkok för att frysa in och sedan använda ungefär som färdigmat man kan köpa i affären. Det minskar både kostnaderna och matsvinnet. Jag brukar göra stora satser av soppor, grytor, lasagne, pajer och andra rätter som jag sedan delar upp i mindre portioner och vakuumförpackar. Sedan kan jag ta fram dem när jag vill ha en snabb och enkel måltid.

Hur mycket jag sparar på att vakuumförpacka

Jag har inte räknat exakt på hur mycket jag sparar på att använda min vakuumförpackare, men jag är säker på att det är en hel del. Jag köper mat i större mängder när det är billigt och jag slänger mindre mat som blir gammal eller dålig. Jag äter också mindre färdigmat och mer hemlagad mat, vilket är både billigare och nyttigare.

Jag skulle uppskatta att jag använder ungefär två decimeter plast varje gång jag vakuumförpackar något. Det innebär en kostnad på 1,05 kronor per decimeter eller 2,10 kronor per påse. Det tycker jag är värt det för att hålla maten fräsch och god längre.

Jag har även läst att det går att återanvända påsarna och detta tål att utforskas. Det är inget jag har gjort hittills, men jag kan tänka mig att det skulle spara ännu mer pengar och plast. Jag antar att man måste skölja och torka påsarna noga innan man använder dem igen.

Mina tips och rekommendationer

Som du kan se har en vakuumförpackare varit en fantastisk investering för mig. Jag har sparat både pengar och tid på att göra min egen mat och förvara den på ett säkert sätt. Jag rekommenderar verkligen att du skaffar en om du vill göra detsamma. Här är några tips som jag har för dig som vill börja vakuumförpacka din mat:

    • Köp en vakuumförpackare som passar dina behov och din budget. Det finns olika modeller och märken att välja mellan. Jag är nöjd med min från Biltema, men du kan också kolla på andra alternativ på nätet eller i butik.

    • Köp plast som är avsedd för vakuumförpackning. Det är viktigt att plasten är tät och hållbar så att den inte läcker eller spricker. Jag föredrar att köpa rullar som jag kan klippa till själv, men du kan också köpa färdiga påsar i olika storlekar.

    • Se till att maten är torr och ren innan du vakuumförpackar den. Om maten är fuktig eller smutsig kan det påverka hållbarheten och smaken. Torka av maten med hushållspapper eller låt den svalna helt innan du lägger den i påsen.

    • Lämna lite utrymme mellan maten och förslutningen. Det gör det lättare att suga ut luften och att försluta påsen ordentligt. Du kan också vika påsen lite för att få den att passa bättre.

    • Märk påsarna med innehåll och datum. Det hjälper dig att hålla koll på vad du har i kylen eller frysen och hur länge det håller sig. Du kan använda en penna eller en etikett för att skriva på påsarna.

    • Förvara påsarna på en sval och mörk plats. Det bästa är att lägga dem i kylen eller frysen, beroende på vad det är för mat. Undvik att utsätta dem för direkt solljus eller värme.


Tack för du läser SpararPengarna. Har du några egna erfarenheter ellet smarta tips på hur man minskar matsvinn eller andra bra sätt att förvara mat så kommentera gärna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar