torsdag 4 januari 2024

Kris eller möjlighet?

Tänk på att detta är mina funderingar och inte någon rådgivning, jag vet inget som inte är allmänt tillgängligt i media så gör din egen bedömning och fatta dina beslut baserat på dina egna slutsatser.


I Dagens Industri läste jag den 2a januari om oljeprisfallet efter Maersks tillkännagivande om inställd trafik. Detta kan innebära köpläge för mig och jag kommer att övervaka hur oljeproducenterna påverkas. Jag har redan innehav i Aker BP, Vår Energi, Africa Oil Corp (samt Tethys Oil i barnportföljen). Jag tror starkt på energi i alla dess former och kommer att utnyttja varje prisnedgång för att öka mina innehav. Maersks tillkännagivande hänvisar till konflikten i Mellanöstern och hur deras skepp beskjuts av Huthirebeller.

Många rapporter tyder på att Kinas ekonomi börjar bli dämpad. Detta får mig att fundera över vilket område i världen tillverkningsindustrin är på väg mot. Apple har, bara för att ta ett exempel flyttat sin tillverkning till Indien. När Kinas högsta ledare, Xi Jinping, återigen uttalar sig om att en återförening med Taiwan är oundviklig, tror jag att halvledarindustrin kommer att vilja flytta så långt bort som möjligt från området för att säkra västs intressen. Den amerikanska halvledartillverkaren Intel, som har egna fabs, kan kanske gynnas av detta på sikt om oroligheterna i området eskalerar ytterligare.

I slutet av Januari börjar månadens årsrapporter i bolagen jag har aktier i och det kommer bli jättespännande att se hur utfallet blir, speciellt i Intel som jag såg en del i forumet på avanza hade börjat sälja i protest mot att de skulle satsa pengar i Israel. Kan eventuellt bli köpläge för mig om den går under $40. Jag kommer hålla ett öga på andra bolag som intresserar mig också som sandvik, cloetta, öresund, billerud, SSAB, SKF, holmen m.fl

https://www.di.se/kalendern/  

18/1 Kinder Morgan  
23/1 Ericsson och Intel.  
24/1 Swedbank och Leading Edge Materials
25/1 Intrum
26/1 Telia Company och Volvo
29/1 Altria Group och Stanley Black & Decker
30/1 JM, Nordic Paper Holding och Tele2

Tack för att du läser SpararPengarna. Kommentera gärna och berätta om dina egna investerings strategier och tankar.

3 kommentarer:

  1. Håller med om att rapporterna kommer att bli spännande, särskilt så för de cykliska bolagen. SSAB är bland mina större innehav eftersom jag gillar kassaflödena och den starka finansiella positionen. Öresund ogillar jag starkt pga de underliggande bolagen, någorlunda svag historik och det faktum att aktien handlas med en premie trots främst noterade tillgångar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du delar med dig Bourse, och som vanligt kloka ord. Jag har inte historiskt sett haft så stora andelar i investmentbolag men blir det köpläge så kan jag ju tänka om. SSAB har jag ägt andelar i förr men har inga alls just nu. Tittar på dem och gillar deras utdelning, men är oroad av deras hybrit satsning som jag tror kan kosta dem massor med pengar i ett projekt som kan bli svårt att realisera. Får känslan av att 2024 kanske inte levererar så många fynd som jag hoppats som lånsiktig investerare men i det fallet kanske magkänslan har fel.
      /SpararPengarna

      Radera
    2. Enda investmentbolag jag äger är Investor. Angående SSAB är Hybrit en risk, men samtidigt har det kommit flera kontrakt för det gröna stålet och satsningen görs inte helt själv. Har däremot lite samma känsla om 2024 efter uppgången i slutet av 2023, men börserna har nu inlett året på rött så det kanske kommer några fynd ändå =)

      Radera