torsdag 2 maj 2024

Utdelningsmål 2024


Månadens Utdelningar: Snart är det dags för månadens utdelningar från flera norska bolag jag investerat i, inklusive Aker BP, Vår Energi och Norsk Hydro. Dessutom väntar utdelningar från flera svenska företag som Railcare Group, Infracom, Tele2, Nordic Paper Holding, samt några andra internationella bolag som Nokian Renkaat Oyj och Kinder Morgan. En ETF, XACT Norden Högutdelande, bidrar också till utdelningarna. Maj utmärker sig som årets näst bästa utdelningsmånad hittills, endast 11% efter april. Liknande mönster observerades förra året, där maj toppade listan följt av april, men även september, oktober och november var starka utdelningsmånader.

Mål för Aktieutdelningar: Mitt mål är att överträffa föregående års aktieutdelningar så tidigt som möjligt varje år. Under 2023 lyckades jag med detta redan innan september, och trots initial oro ser 2024 lovande ut trots att bolag som Intrum och Tethys Oil har pausat sina utdelningar. Jag hade planerat att sälja av några av mina utdelningsaktier, bland annat Volvo, för att finansiera ett takbyte på mitt hus, men tack vare lån från generösa släktingar kunde jag undvika att likvidera dessa aktieinnehav, och behövde endast sälja lite certifikat (TRACKER GULD NORDNET) som visserligen gav mig bra avkastning när jag sålde dem men saknar utdelning och därför inte passar in i mitt långsiktiga sparande.

Utdelningsprognos: De aviserade utdelningarna är 12% lägre än 2023, men detta är vanligt eftersom inte alla utdelningar har offentliggjorts ännu, särskilt de internationella som ofta rapporteras sent på Avanza. Om utdelningarna från de norska bolagen följer tidigare års mönster, förväntar jag mig att överträffa förra årets totala utdelningar men att uppnå detta före september verkar dock osäkert, då jag för närvarande endast återinvesterar utdelningarna och använder allt tillgängligt kapital för att återbetala lånet för takbytet. Jag räknar med att detta lån är avbetalat till hösten, varefter jag kommer att börja spara för en husinsats. Dessa medel planerar jag att låta Lysas sparrobot förvalta istället för direktinvesteringar på börsen eller sparkonto. Tidigare erfarenheter av lysa är bra och de har dessutom en rimlig avgift för sina tjänster. 

Investeringar och Utdelningar: Det innebär att det inte blir många nya investeringar på börsen under årets återstående månader, förutom de som finansieras av utdelningar, vilka jag ändå skulle ha investerat i nya aktier.

Investeringar via Kameo: Jag har tidigare beslutat att låta mina investeringar via Kameo växa av sig själva, då jag anser att nivån på dessa investeringar är lämplig. För närvarande täcker ränteintäkterna kostnaden för ungefär ett nytt lån varje månad.

Tack för att du läser SpararPengarna och kommentera gärna och berätta om ditt eget sparande och dina strategier.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar