måndag 29 april 2024

Balansering av Vinster och Investeringar

Under den senaste veckan har jag funderat över hur jag bäst kan omplacera några av mina vinster på ett smart sätt. Även om min grundprincip är att bygga min portfölj så den har bästa möjliga avkastning genom utdelningar så vill jag ta hem vinster när det är möjligt.

Lundin Mining (LUMI) är en av mina favoritaktier. Jag köpte den mellan den 26:e oktober 2023 och den 28:e november 2023, och den har sedan dess stigit med hela 90% plus en utdelning. Även om LUMI har utdelningar, är de förhållandevis låga, därför har jag beslutat att sälja 50% av mitt innehav och istället placera pengarna i SSAB. Jag har dock varit tveksam till SSAB av två anledningar:

  1. Statligt ägande: SSAB har ett indirekt stort statligt ägande genom LKAB, vilket jag anser vara en ogynnsam kombination.
  2. Hybrit: Jag tror att Hybrit är en ogenomtänkt satsning som kan bli svår att genomföra.

Trots mina tvivel har SSAB fallit relativt mycket, från drygt SEK 80 till mitt köp på SEK 61,18. Dess historiska direktavkastning på 8,1% gör att jag överväger denna ombalansering. Jag kan samtidigt se att den historisk fortfarande står högt och på 3 år är den upp 45% vilket gör mig lite tveksam.

Den andra justeringen jag har gjort är att sälja samtliga AstraZeneca (AZN)-aktier som jag köpte den 9:e februari 2024 när priset var SEK 1312,50. Detta innebär en vinst på 28,91% plus en utdelning. AZN är ingen bra utdelningsaktie, och även om jag tog en chans på den efter årsrapporten, var mitt köp aldrig tänkt som långsiktigt. Istället har jag idag köpt Handelsbanken (SHB A) till kursen SEK 96,9. Jag äger redan andelar i Handelsbanken, och jag uppfattar den som billig just nu. Även om de nya andelarna inte kommer att ge utdelning för 2024, planerar jag att hålla dem till 2025, såvida jag inte frestas att sälja. Jag är medveten om att aktien är ganska hårt blankad, och om den fortsätter att falla, kanske jag överväger ytterligare köp.

Tidigare har jag haft bankaktier och även om banksektorn inte är mitt huvudintresse, har jag nästan alltid tjänat bra på dessa investeringar när det har handlat om storbanker. Bankaktier har också genererat goda utdelningar, anledningen till att jag har sålt har ofta varit att jag tyckt att pengarna kunde växa snabbare någon annanstans. Sammanfattningsvis är jag nöjd med mina erfarenheter av investeringar i banksektorn.

De sektorer jag ofta gillar att investera i är råvaror och energi. Just nu ser jag dock inget behov av att öka i dessa sektorer, utan snarare att minska lite. De har växt ganska mycket på sistone, och jag ser ett behov av att sprida riskerna.

Jag funderade även på att ta hem vinst i volvo som är upp över 50% för mig men beslutade mig för att avvakta med detta och först utvärdera utfallet av de förändringar jag redan genomfört. En fundering jag har med volvo är fabriken de skall bygga i Mexiko och om de verkligen kan vara en bra satsning att göra före valet i USA med tanke på att en av huvekandidaterna uttalat sig skeptiskt till elfordon.

Tack för att du läser SpararPengarna och kommentera gärna och dela dina egna erfarenheter kring dessa bolag eller om du har några tanker om dessa strategier.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar