tisdag 12 december 2023

Varför skulle det vara tråkigt att förvalta sin egen tid?

Under min sparresa mot ett ekonomiskt oberoende liv har många tyckt att jag överdriver när jag räknar på varenda krona. Men jag är av uppfattningen att om man inte tänker på sina utgifter för allt så läcker ekonomin och försvårar och fördröjer mitt mål. Jag satte som mål att kunna leva på avkastningar från olika investeringar, inte bara utdelningar på börsen utan summan av allt jag gör. Eftersom det är många bäckar små så försöker jag summera ner allt varje lördag när de flesta marknader stängt för veckan och sedan se om jag hittar något som avviker och fundera på vad som hänt. Att ha många olika typer av investeringar ger en trygghet eftersom man inte har alla äggen i samma korg som de säger. Det är med andra ord osannolikt att allt rör sig i samma riktning och vissa saker är jag fullt medveten om att det kan vara en förlustaffär åtminstone ett tag eftersom man aldrig kan veta exakt när något har lägsta möjliga priset, precis som det är svårt att veta exakt när man kan få så bra betalt som möjligt för något.

För att spara pengar på hushållskostnader försöker jag alltid laga mat själv och undvika dyra luncher. Jag letar efter de bästa priserna i butikerna och handlar smart för att få bästa möjliga utfall. Eftersom jag själv lagar nästan all mat jag äter så vet jag ungefär vad jag konsumerar vilket jag tror är en stor vinst vid sidan av att jag dessutom äter väldigt billigt. Min målsättning är att bli ännu bättre på att odla och tillreda mat jag själv producerat men det är en bit kvar till jag når dessa mål fullt ut.

Att hålla sig så frisk som möjligt är absolut en bra investering. Jag ser till att få i mig alla vitaminer och hälsokost som jag ser ett rimligt värde i och är noga med att följa detta varje dag. Jag är väldigt sällan sjuk och om det är av denna orsak eller bara en tillfällighet kan man inte veta.

Jag anser att tiden är en värdefull resurs och det är viktigt att få skäligt betalt för sin tid, vilket jag även skrivit om här. Att bli ekonomiskt oberoende genom investeringar är ett utmärkt sätt att uppnå detta mål. Det innebär att man kan leva på avkastningen från dina investeringar och inte behöver ha en anställning. Det ger dig frihet att välja vad man vill göra med sin tid och ger tid tillbaka för att förverkliga sina drömmar.

Jag förstår att vissa människor kan tro att ekonomiskt oberoende handlar om att bli stört rik, men det är inte alls vad jag menar. Det handlar om att vara självförsörjande genom investeringar och att kunna leva på avkastningen från sina investeringar. Detta ger dig frihet att göra det man vill och att leva livet fullt ut.

När det gäller reaktionen att det skulle bli tråkigt att inte ha ett arbete, så tror jag att det är en missuppfattning. Det tar tid att sköta sina investeringar, men det är också en investering i sig själv och framtiden. Dessutom kan man använda sin frihet till att förverkliga sina drömmar som i mitt fall är bland annat cykelresor och friluftsliv eftersom man kan ta ledigt när man vill och göra det man älskar. Det är en fantastisk motivation för att fortsätta spara och investera. Jag hoppas att jag når mina mål och kan njuta av allt det där underbara som livet har att erbjuda!

Tack för att du läser SpararPengarna och kommentera gärna om du har en egen sparreasa du vill dela med dig av.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar