fredag 17 november 2023

Det finns viktigare saker än pengar, men se till att få betalt för din tid



Inkomster handlar om hur högt man värderar sin tid. Många gånger glömmer man bort att den tiden man har på jorden inte är obegränsad ändå hanterar många sin tid som om den vore värdelös. Faktum är att många saker som är ovärderliga (tid, ren luft, rent vatten) behandlas som de är värdelösa medan sådant som egentligen har lågt värde (konst, bilar, status) behandlas som om det vore det mest värdefulla som finns. Jag minns inte vilken film/tv serie det var där de började räkna ner tiden som fanns kvar med nära och kära, men jag minns att jag blev sorgsen när jag insåg att det statistiskt kan vara minuter/dagar/veckor/månader eller kanske i bästa fall år kvar med de jag tycker är viktigast i mitt liv. Jag insåg snabbt att jag kommer träffa mina kollegor, kunder mer än mina föräldrar och människor som är viktigast för mig och kom till slutsatsen att oavsett vad jag tjänar på mitt arbete så är utbytet inte till min favör så jag måste åtminstone ha en skälig kompensation för tiden jag spenderar och att jag måste ta vara på tiden jag har tillsammans med de som är viktigast för mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar