torsdag 14 december 2023

Bytte hygienartiklar mot olja i barnportföljen

Vanligtvis följer jag en köp-och-behåll-strategi, men efter den årliga översynen av barnportföljen, som huvudsakligen består av fonder, gjorde jag ett undantag 2022. Jag införskaffade Essity för att skapa lite likviditet genom utdelningar i portföljen. Efter noggrant övervägande beslutade jag dock att sälja Essity, eftersom dess värde endast var marginellt högre än inköpspriset.

Enligt Avanza har Essity en direktavkastning på 2,75%, vilket jag anser vara acceptabelt, men inte mer än så. Med tanke på att denna portfölj har en mycket lång tidshorisont, är jag beredd att ta lite mer risk. Därför valde jag att investera utfallet från essity i Tethys Oil i stället, med förhoppning att få mer fart på likviditeten i denna portfölj. Tethys oil är idag  23,13 % av det totala värdet i barnportföljen men även om aktien har tagit stryk, ser jag potential i den eftersom den levererar en alltid efterfrågad produkt - energi. Dessutom har den erbjudit en bättre direktavkastning på 4,66%.

Den 27 oktober var priset på Tethys Oil SEK 57,78, men vid inköpet var det nere på SEK 43,82. Jag anser att detta, liksom många andra oljebolag för närvarande, är undervärderat, portföljen är just nu +24,45% men det återstår det att se om Tethys Oil blir ett sänke eller har en positiv effekt tills nästa gallring i slutet av 2024.




2 kommentarer:

  1. Hej. Roligt att du börjat spara. Det verkar dock som att du går på en del minor. Min första var att det var så tråkigt då inget hände. Jag hade gjort en portfölj med kanske 15 bolag vilket är rätt så lite som jag sålde av helt och köpte en eller två aktier som jag tyckte om. Notera "tyckte". Detta blev sedan en stor risk för att jag endast ägde få aktier och inte hade riskspridning. En period senare var det lågkonjuktur så värdet halverades. 1 år senare var allt tillbaka igen men då gick bolaget med mest pengar hos sig i konkurs och jag missade sälja på dagen för 2kr aktien så det blev 1kr per aktie nästa dagen efter istället. Fonder är desto bättre så välj någon procentandel som du tycker är bra. Jag har haft 40/60 men nu har jag 80 fonder och 20 procent aktier. Nu senaste året förlorade jag 30,000 på SBB vilket inte var så smart men så är det. Jag köpte på lägre summor om 20kr per aktie och sålde på 8kr men det påverkade ändå helåret för 2023 väldigt mycket. Nu har jag +6% för året ungefär så ganska nöjd men då har jag suttit stilla i båten min första gång och det är roligt. Essity är en typ av defensiv aktie tillsammans med några andra då de fungerar eller påverkas mot aktiemarkanden på annat sätt och används också av stora aktörer och banker som "plånbok" - > tror jag -< där de när de märker att marknaden vänder säljer och köper snabbare aktier som åker upp i högre grad än genomsnittet i indexet. Generellt så har jag andra inkomster också men även mycket av det jag köper kostar 5-10% av nypris och eller reparerar jag så det går att spara mycket. Det blir dock en del trevliga middagar för 1000kr per kväll men det är helt OK. Lycka till med ditt sparande och önskar dig allt väl.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym
      Misstag gör vi alla, men det är ju ingen som betalar någon för att inte ta en risk. Jag minns inte exakt när jag började spara på allvar men minst sedan 2018. Jag placerar i många olika tillgångar inte bara på börsen men främst i aktier, har tjänat bra på det men fonder har jag personligen inte så mycket i, däremot så har jag en del i mitt barns portfölj som jag skriver om i detta inlägget. Spendera 1000kr på en middag skulle jag aldrig få för mig att göra, jag är sparsam så jag äter sällan ute och betalar sällan mer än 20-30kr för en middag, då hade jag hellre sparat de pengarna för att snabbare nå mina mål. Det glädjer mig att det går bra för dig och önskar dig all lycka. /SpararPengarna

      Radera