onsdag 17 juli 2024

Status

Aktier: Min tanke var att ligga lågt med aktieinvesteringarna tills jag var ifatt med utgifterna som renoveringen av mitt hus kostat mig och endast investera utdelningarna och eventuella om positioneringar. Detta har jag till större delen lyckats hålla, därför är det extra glädjande att jag lyckats slå 2023 års utdelningar tidigare än förväntat. Under sommarmånaderna satte jag en del kapital i Lysa. Tanken är att ligga lågt under sommarbörsen och sedan flytta tillbaka kapitalet till aktier när det börjar verka som att marknaden är i gång igen. 

Bitcoin (BTC) certifikat: Jag tror fortfarande riktiga BTC toppar på minst $100000 per BTC under 2024. $100000 kommer vara ett naturligt motstånd och detta öppnar för lite ”swing trading” men jag inväntar först att nå målet sedan får jag bestämma vad som kommer efter. Jag handlar med bitcoin certifikat inte faktiska bitcoin så varje affär har en högre kostnad än en vanlig aktieaffär hade haft, däremot så är det betydligt enklare beskattning med certifikat i ett investeringssparkonto (ISK), speciellt nu när det är skattefritt upp till SEK 300000. När jag köpte mitt första Virtune Bitcoin certifikat den 8 januari 2024 var kursen SEK 79,32 och är i skrivande stund 114,05

Etherium (ETH) certifikat: Jag har även en lite mindre investering i ETH certifikat. Dessa har inte gått riktigt lika bra som BTC certifikaten men sedan mitt första köp den 9e februari 2024 när den stod i SEK 26,17 och nu står i SEK 36,08.

Lysa: När jag beslutade mig för att testa utfallet med ”sell i may and go away” så valde jag att placera en del av kapitalet hos lysa. Utfallet på lysa har varit bra men jag gör en bättre annalys av detta längre fram under året.

Kameo: Jag fortsätter med samma strategi på en av mina minsta investeringar, utlåning till fastighetsprojekt via kameo. Denna investering blev 2024 självgående, vilket innebär att jag återinvesterar 100% av utfallet men sätter inte in något nytt kapital..

Hus: Jag har under en tid funderat på att skaffa ytterligare en fastighet och då hyra ut en eller båda lite beroende av hur långt jag kommit i mitt sparande till FIRE. Jag bytte tak på min befintliga fastighet under 2024 och hade hoppats på att hinna göra lite arbete i trädgården och måla lite under sommaren men eftersom jag inte tar ut någon sommarsemester utöver det jag redan gjort för min cykelresa från Oslo och dappcon24 konferensen jag var på i Berlin så har det inte blivit så mycket gjort än tyvärr, men nu är det dags att lägga i en högre växel. Jag har tittat lite på nya fastigheter men har inte hittat något jag tyckt varit rätt förutsättningar för mig. Min tanke är att belåna fastighet 2 maximalt och amortera i hög takt så detta måste rimligen ske före FIRE annars tror jag inte banken är intresserad av att ge mig ett lån. Ett annat alternativ hade varit att vänta och ta en fastighet längre norrut (billigare) som jag betalar helt, då har det inte lika stor betydelse längre, eller så gör jag det med fastighet 3 😊

Tack för att du läser SpararPengarna, glöm inte att kommentera och dela med dig av dina egna ekonomiska erfarenheter :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar