fredag 15 december 2023

Countdown to FIRE


Mitt mål: Ekonomiskt oberoende

Jag har skapat en timer längst ner denna sidan för när målsättningen är att kunna helt eller åtminstone till större delen kunna leva på mina investeringar. Jag har ingen ekonomisk utbildning annat än livets hårda skola och sunt förnuft. Jag satte måldatum 2028-12-31 ganska tidigt under min sparresa vilket är baserat på ungefär hur gammal jag kommer vara när det året tar slut och när jag vill kunna förvalta över min egen tid utan att behöva ta ledigt men fortfarande kunna leva ett för mig anständigt liv.

Hur jag sparar och investerar

Jag lever redan sparsamt och försöker ta tillvara på så mycket jag kan av min inkomst och sätta den i arbete så snart det går. Min målsättning har aldrig varit att bli någon krösus, utan har hela tiden varit att kunna förvalta över min egen tid, men fortsätta att leva sparsamt. Jag känner sällan att jag kunnat göra vad jag velat under mitt liv som varit en oändlig massa ramar jag måste förhålla mig till, semesterns längd, helgen eller någon annan deadline jag måste passa. Lite ironiskt att jag även gjort en deadline för när jag vill ha uppnått ekonomiskt oberoende eller FIRE (Financial Independence, Retire Early).

Förutsättningen att detta skall gå att genomföra är att jag inte gör rent för många misstag med mina investeringar och det hoppas jag att jag inte gör och försöker minimera denna risk genom att sprida mina investeringar. Jag försöker se på min totalekonomi och inte bara fokusera på att det går bra på börsen eller någon enskild inkomstkälla, mitt liv är lite som ett företag, täpp till så många ekonomiska läckage som möjligt, fundera ut nya inkomstkällor och sätt kapitalet i arbete.

Min dröm: Cykelresor och friluftsliv

Jag har tidigare skrivit om hur jag älskar att göra cykelresor och att resa i allmänhet och även hur jag trivs med friluftsliv. Det är däremot svårt att hinna med den typ av äventyr jag vill göra som att cykla Europa och världen runt och samtidigt kombinera det med att tälta eller bo på hostels när det behövs utan att göra resan till ett lopp, utan kunna njuta till fullo av allt naturen och vad världen erbjuder. Det skulle ta månader för mig att bara att cykla från norra Sverige till exempelvis södra Portugal.

Hur jag planerar att resa och arbeta

Även om jag uppnår FIRE så är min plan att fortsätta arbeta som frilansare inom sådana områden jag idag arbetar med fast på distans. Eftersom jag arbetar med IT så tror jag detta skulle kunna fungera med lite justeringar. Jag skulle även vilja kunna tjäna lite extra på att dokumentera min resa och dela den på youtube eller liknande plattform.

Jag har redan en sparsam livsstil och försöker utnyttja så mycket jag kan av min lön och investera den så fort som möjligt.

Tack för att du läser SpararPengarna och följer min plan mot FIRE, kommentera gärna och berätta om du har liknande tankar eller frågor.

2 kommentarer:

  1. Låter som en klok inställning till Fire och en välplanerad väg dit. Jag hoppas att det går bra, ska bli intressant att följa!

    SvaraRadera