onsdag 24 juli 2024

TOKMAN

Till min stora glädje så blir 2024 ett rekordår för aktieutdelningarna och är väl förbi hela 2023. Mitt mål är att alltid gå om förra årets utdelningar så tidigt som möjligt och helst tidigare än året innan, detta lyckades 2 månader tidigare än förra året.

Imorgon kommer det utdelningar från Aker BP (AKRBP), även vår energi (VAR) och telia (TELIA) har snart utdelningar som skall investeras i något nytt. Eftersom AKRBP redan är mitt enskilt största innehav och VAR näst största, även TELIA ligger ganska högt så kommer utdelningen sannolikt investeras i något annat bolag. Under sommaren har jag varit avvaktande och placerat de mesta utfallet i lysa för att investera det under sensommaren eller hösten, men dyker det upp något intressant så kan jag absolut ändra uppfattning. Det Finska detaljhandelsbolaget tokmanni (TOKMAN) som även äger dollarstore i Sverige gick ut med en vinstvarning under tisdagskvällen och föll efter med över 11%. När jag sist ägde TOKMAN 2022 så sålde jag den på kursen €13,40 och satte samtidigt ett kurslarm om den enligt min mening skulle gå ner till ett intressant pris igen. Jag läste för några dagar sedan att de öppnar nya ”dollarstore” butiker i Danmark under annat namn eftersom det redan finns annan verksamhet i Danmark under det varumärket. Jag tror detta kan vara intressant för mig som en lång investering, naturligtvis förutsatt att de behåller sin direktavkastning på en rimlig nivå.

Jag vill gärna sprida mina investeringar över olika branscher och jag har tittat på liknande verksamheter i både Sverige och Norge men jag har avvaktat. Fortsätter TOKMAN handlas till detta pris så blir jag lite intresserad av att ta en chans på TOKMANI trotts att det finns detta och flera andra orsaker att jag är skeptisk. Exempelvis har jag inte handlat bolag i USD eller EUR på ganska länge utan föredragit SEK och NOK som haft mer rimlig värdering.

 Om jag köper TOKMAN och det visar sig repa sig snabbare än förväntat så kan jag absolut tänka mig att sälja det, men även om det ligger kvar på samma nivå länge så kan jag se ett värde i utdelningarna, men försvinner även dessa så ser jag mycket lite värde i TOKMAN för mig.

Ett annat bolag som fallit på rapport är SSAB (SSAB B) som jag redan äger efter jag sålt hälften av mitt innehav i lundin mining (LUMI) som jag sedan placerade i SSAB B. Detta innehav blev direkt ganska stort i förhållande till andra innehav så jag tror inte jag kommer öka i SSAB B trotts att jag egentligen blir lite intresserad. Även denna aktie är köpt med en lång tidshorisont och även om jag skulle kunna sälja den om det blir förmånligt så håller jag den på dessa nivåer och tar emot utdelningar.

Tack för att du läser SpararPengarna och kommentera gärna och berätta om dina egna investeringsstrategier eller vad du tror om TOKMAN eller SSAB B som investeringar. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar