måndag 15 juli 2024

Bikepacking (Oslo/Lund) dag 1

Första dagen tog jag bussen till Oslo med flixbus från Lund, bussen skulle gå 23:35 på onsdagen och vara framme 06:45 på torsdagen vilket passade mig perfekt eftersom jag kommer igång tidigt och har hela dagen på mig att cykla mot första stället jag skulle slå läger. Bussen var visserligen lite försenad men när vi väl var iväg så somnade jag och även om det är svårt att sova på en buss så sov jag ganska bra tills vi kom till den norska gränsen där tullen skulle kolla passagerarna innan vi fortsatte mot Oslo. När vi anlände till slutdestinationen som var oslo centralstation började jag packa min cykel och upptäcker att jag saknade både cykelhjälm och sovsäck. Det skulle visa sig att jag hade glömt dem hemma efter jag tagit en sak i packningen. Det kändes lite besvärligt men jag fattade beslutet att fortsätta och försöka hitta någonstans jag kunde köpa det jag saknade. Efter några timmar fanns det en Jula butik som jag kunde köpa både cykelhjälm och sovsäck hos. Kvalitén framför allt på sovsäcken lämnade lite att önska men priset var lågt och det löste mitt problem så jag var ganska nöjd. Även om det hade regnat på natten så var vädret ganska bra och när jag hade cyklat 84,5 km så tänkte jag avsluta dagen och slå upp tältet på en plats jag hittat med hjälp av caravanya appen. Platsen var en till synes öde bit mark nära en storefjordens strand. Jag slog upp tältet på en plats jag tyckte var tillräckligt enskilt. Jag somnade nästan direkt efter jag slagit upp tältet, men blev väckt av en norsk man med hund som på ett ganska ogästvänligt sätt sa att jag inte fick campa där. Jag var för trött att diskutera med honom och han verkade dessutom inte vara mottaglig för att de har allemansrätt i Norge så jag sa inget utan bara packade ihop tältet och fortsatte att cykla till närmaste camping jag kunde hitta med hjälp av google maps.

Summer Tour from Oslo to Lund day 1 | bike Tour | Komoot

Det blev ytterligare 9,71 km innan jag kom fram till campingen (Utne camping). Jag noterade att det kom fler cyklister som artigt hälsade på mig, men jag var för trött att vara social. Jag noterade att när jag skulle betala att jag hade bokat för 2 personer trotts att jag reste själv. Jag hade inte förväntat mig någon ersättning när jag nämnde det i receptionen men till min stora förvåning så justerade de priset. Jag slog upp tältet igen och letade upp dusch/wc där jag stötte på en kille från Italien som jag växlade några ord med, han berättade att han hade vandrat från norra Italien och var på väg mot Nordkap i norra Norge. Dagen hade inte direkt gått smidigt för mig men alla problem som hade dykt upp hade gått att lösa så jag var förhoppningsfull eftersom det egentligen varit små problem som varit ganska enkla att lösa, dessutom låg jag fortfarande väl inom ramarna för antalet mil jag behövde avverka per dag för att hinna med resan under antalet dagar jag tagit ledigt.

Summer Tour from Oslo to Lund day 1 - had to move | bike Tour | Komoot

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar