onsdag 27 mars 2024

Lite klirr i kassan

Idag har det varit en framgångsrik dag för min ekonomi. Jag inledde med att sälja mina aktier i PEAB för 64.40 SEK per aktie, vilket gav mig en vinst på 37,61%. Dessa aktier hade jag köpt den 19 januari 2024 när priset var nere på 46.80 SEK per aktie. Att göra en sådan vinst på lite mer än två månader är ganska imponerande.

Utöver detta mottog jag också utdelningar från AstraZeneca och Bredband2 idag, samt en återbetalning av källskatt från Avanza. Till skillnad från vanligtvis planerar jag inte att återinvestera dessa pengar. Istället kommer jag snart att sälja fler aktier för att finansiera ett takbyte på mitt hus.

Hittills i år har min bästa investering varit i Virtune Bitcoin-certifikatet. Trots att det har haft en tendens att fluktuera snabbt, både uppåt och nedåt, precis som Bitcoin själv, har det ökat med 48,72%. Med tanke på att jag först köpte det den 8 januari och sedan igen till en något högre kurs den 22 och 23 februari, är jag mycket nöjd med denna investering.

Jag hoppas att jag inte behöver sälja detta certifikat innan Bitcoin når $100,000, vilket jag tror att det kommer att göra under året. Men det kan hända att jag behöver frigöra kapital för renoveringar på mitt hus. Jag har satt $100,000 som ett rimligt pris för Bitcoin 2024, och jag tror att det kan gå betydligt högre. Men jag försöker att inte bli girig och missa en gyllene möjlighet genom att hålla kvar för länge.

Jag tror att Ethereum (ETH) kan vara nästa på tur, och jag kanske köper lite fler sådana certifikat med vinster från mina Bitcoin certifikaten. Men detta är bara spekulationer, det är ju omöjligt att förutse utfallet av några affärer i förväg.

I slutändan spelar det ingen roll vilka pengar jag använder för vad, eftersom jag normalt har en hög sparkvot. Det känns inte nödvändigt att kalla vissa pengar för investeringspengar och andra för takpengar, eftersom nästan allt jag tjänar på ett eller annat sätt går in i mitt totala sparande, som har samma mål: att bli ekonomiskt oberoende (FIRE).

Att vara sparsam och ha en plan för min framtid har varit mycket värdefullt för mig. Jag upplever inte att jag missar något. Jag har ett bra jobb, gillar att resa, träna och vara ute i naturen. Även om resor ibland kan vara dyra, är jag en budgetresenär och håller kostnaderna så låga som möjligt. Träning kostar inte mycket, och de kostnader som finns brukar jag finansiera med friskvårdsbidrag från mitt jobb. Friluftsliv har varit dyrt, men när jag väl har skaffat det jag behöver, är kostnaderna försumbara.

Mina dagliga kostnader är oftast mycket låga eftersom jag handlar billigt och sällan äter lunch ute på vardagarna. När jag har ärenden försöker jag göra dem med cykel, eller om jag kan, i samband med tjänsteärenden så att resan blir betald.

När det gäller resor kan man överväga att skaffa ett Norwegian-kort där man tjänar bonuspoäng som man kan flyga för, om man vill åka till någon av deras destinationer och kan samla ihop tillräckligt med poäng för att kunna flyga gratis. Jag använde detta ofta tidigare, men sedan jag skaffade ett Gekås-kort (läs mer om det här), som har ett bättre bonussystem där man får bonuscheckar som man kan använda på Ullared, har jag i princip slutat använda Norwegian-kortet. Jag tycker att detta är ett bra sätt att använda kreditkort, förutsatt att man alltid betalar räkningen direkt, annars blir det snabbt dyrt.

En fördel med att bli äldre tycket jag är att det mesta jag behöver har jag redan och istället för att skaffa mer skit så kan jag koncentrera mig på att spara och andra saker jag tycker ger mig ett värde och en bättre framtid. 

Tack för att du läser SpararPengarna och glöm inte att kommentera och berätta om dina egna erfarenheter och sparande. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar