fredag 26 juli 2024

Sportdryck


Idag kommer jag bjuda på 2st texter i samma inlägg. Först hur man kan göra egen sportdryck och sedan en uppdatering av de senaste investeringarna. 

Egen sportdryck: Jag har många gånger uppmanar er läsare att nyttja era friskvårdsbidrag om det är något era arbetsplatser erbjuder. Man måste inte nödvändigtvis bege sig ut och springa som jag gärna hade gjort, men om ni skulle få för er att anmäla er till något lopp och behöver lite sportdryck under träningen så tänkte jag bjuda på ett recept på egen sportdryck jag hittade på sportamore.

Du behöver följande för att göra 1 liter sportdryck

1 liter vatten
½ kryddmått salt
50 gram druvsocker
2 matskedar koncentrerad eller pressad citron

Blanda allt i ett kärl så att allt löses upp sedan är det klart.

Nästa lopp jag är anmäld till är i oktober så jag kommer ha nytta av detta många gånger. Jag vet inte att det nödvändigtvis blir billigare än att köpa sportdryck men jag kommer veta exakt vad den innehåller och hur den är hanterad och det tycker jag har ett värde.


Senaste investeringarna: Jag skrev lite kort om tokmanni (TOKMAN) sist men det visade sig att jag valde en annan väg för min nästa investering. Jag har fortfarande inte fått utdelningen från Aker BP (AKRBP) så det kan fortfarande bli av.

Denna gång valde jag att investera i Tingsvalvet Fastighets PREF (TINGS PREF) och evolution (EVO).

TINGS PREF upptäckte jag när kronan till miljonen skrev om det här. Jag har börjat investera lite i preferensaktier eftersom det ofta matchar min utdelnings filosofi och i samtliga 3 preferensaktier jag har så är det fastigheter som bolagen är verksamma i. Jag har då även ”corem proberty group pref” som jag fick efter corem köpte klövern som jag tidigare hade och jag köpte även ”Fastighetsbolag. Emilshus Pref” för ett tag sedan så totalt är det nu 3st preferensaktier.

EVO köpte jag av flera orsaker men en är att jag uppfattade den som prisvärd efter deras rapportmiss som drog ner priset. EVO har jag tänkt behålla på lång sikt men om de repar sig och närmar sig SEK 1400 så kommer jag sälja av. Att EVO hamnade på min radar var när jag letade efter andra svenska spelbolag än betsson (BETS B) som jag också nyligen förvärvat aktier i. Tanken var att ha mer exponering mot spelbolagen, men det visar sig att många har försvunnit från börsen som exempelvis min gamla favorit ”leo vegas”. Men när jag började studera EVO så inser jag att detta passar ännu bättre in i min portfölj efter som de levererar till spelbolagen och mer kan liknas vid ”hackor och spadar” som jag tidigare skrivit om här.

Tack för att du läser SpararPengarna och kommentera gärna och berätta om vad du sparar i för verksamheter. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar