tisdag 13 februari 2024

Kan man göra en egen globalfond

Jag har anpassat idén med globalfonder och har investerat olika belopp i 56 olika aktier. Dessa aktier är spridda över börser i fem länder på två kontinenter, med företag som mestadels, men inte uteslutande, är baserade i samma länder som de är noterade i. Även om det kan vara lite utmanande att hålla koll på så många olika investeringar, finns det nästan alltid några som presterar bra och andra som presterar mindre bra, vilket ger mig möjlighet att ompositionera mina innehav.

Största delen av mina investeringar är i företag som ger utdelning. Så oavsett aktuell kurs kommer jag i de flesta fall att få utdelningar, vilka jag återinvesterar i nya aktier för att uppnå en så kallad snöbollseffekt.

När jag skapar min egen version av en aktiebaserad globalfond, har jag följande faktorer i åtanke:

    1. Investera i flera branscher: För att diversifiera risken så mycket som möjligt, investerar jag i företag från olika branscher. Olika typer av företag påverkas av olika externa faktorer. Till exempel kommer ett läkemedelsföretag att påverkas av andra faktorer än ett bilföretag. Jag funderar över vilka branscher jag vill investera i och identifierar sedan företag inom dessa områden som jag tror på.

    2. Geografisk diversifiering: Precis som jag redan har gjort genom att investera i flera länder och kontinenter, väljer jag företag från olika marknader. Detta ger mig exponering mot hela världen och minskar risken.

    3. Undersök de enskilda företagen: Innan jag investerar, tar jag mig tid att lära känna de företag jag är intresserad av. Vad är deras affärsmodell? Hur ser deras finansiella hälsa ut? Vilka trender påverkar deras bransch? Ju mer jag vet, desto bättre kan jag fatta informerade beslut.

    4. Investera i underleverantörer (“hackor och spadar”): Precis som guldgrävarna behövde verktyg för att utvinna guld, behöver stora företag ofta produkter och tjänster från underleverantörer för att driva sin verksamhet. Dessa underleverantörer kan vara bra investeringar eftersom de kan dra nytta av tillväxten hos de större företagen de betjänar, utan att nödvändigtvis utsättas för samma risker. För att identifiera potentiella “hackor och spadar”-investeringar, bör du undersöka vilka underleverantörer som stora företag i din valda bransch är beroende av. Det kan vara allt från tillverkare av komponenter till leverantörer av programvara eller tjänster. När du har identifierat dessa underleverantörer, kan du granska deras finansiella hälsa, affärsmodell och marknadsposition för att avgöra om de kan vara bra investeringar.

Kom ihåg att alla investeringar innebär risker och det är viktigt att göra en noggrann analys innan du investerar. Lycka till med dina investeringar! Och tack för att du läser SpararPengarna och kommentera gärna och berätta hur din investerings process ser ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar