tisdag 30 juli 2024

Investeringsplan för dagligvarubutiker, lågprisbutiker, och lite spel

Jag brukar göra en kortfattad investeringsplan när jag tittar på nya investeringar för att kunna ha som påminnelse längre fram hur jag resonerade, varför jag tyckte bolaget var intressant, vad jag förväntar mig av bolaget och till vilka priser jag har för avsikt att sälja innehavet. Jag tänkte börja publicera mina investeringsplaner, men som läsare måste ni tänka på att detta endast är hur jag tänker inför mina egna investeringar, ibland ändrar jag mig eller lägger det på is så med andra ord, detta är inte avsett som någon sorts råd eller tips, det är endast hur jag tänker och hur jag bygger min ekonomi.

Jag har funderat på var och hur jag vill investera nytt kapital. Jag tittar på butiker som säljer dagligvaror och/eller lågprisprodukter.. Jag har tidigare haft axfood och tokmanni i min portfölj men efter ICA försvann från börsen så finns det inte längre så många företag som är börsnoterade inom dessa områden och som dessutom har en utdelnings historik. Slutligen var jag nere på ett fåtal kandidater, nämligen axfood, tokmanni, europris och rusta. Valet blev nu ganska enkelt eftersom jag sorterade bort rusta som har aviserat sin första utdelning men det är inte någon imponerande utdelning. Tokmanni som också äger dollarstore var intressant men eftersom de är noterade i euro som jag tycker är för dyrt att investera i när det finns andra alternativ som SEK eller NOK. Axfood har en massa affärsområden när man köper dem, men jag är egentligen bara intresserad av willys så slutligen föll valet på norska europris trotts att jag inte kan minnas att jag handlat i någon av deras butiker och därför inte kan bilda mig någon uppfattning om deras butiker men europris har nyligen förvärvat svenska ÖoB som jag tycker påminner lite om rusta och dollarstore, visserligen har ÖoB varit mindre och mindre relevant för mig som konsument under många år, men europris verkar däremot ha planer för att få ÖoB att öka sin vinst. 

Ett annat bolag som är nytt i min portfölj är evolution som jag blev intresserad av när jag egentligen letade efter bolag i spel och betting. Även inom spel och betting har det blivit färre börsnoterade bolag men när jag började titta så fastnade jag för evolution som levererar tjänster till spelföretag och jag inser att detta kan bli en riktigt bra i portföljen ihop med betsson som jag tidigare köpt. Evolution hade nyligen en rapportmiss men detta är ett innehav som jag vill behålla på lång sikt och förhoppningsvis kan de rätta till detta över tid men just nu blev det läge för lite rabatt. Bolaget har dessutom sagt att de skall göra aktieåterköp vilket borde vara gynnsamt för bolagets värde över tid.

Inköp europris NOK 65,09 

Inköp evolution SEK 1019,20

Skulle det bli möjlighet att sälja evolution för SEK 1400 så skall jag överväga detta. När det gäller europris så kan jag avyttra detta om det ligger runt NOK 80. Båda bolagen förväntar jag mig bra utdelningar från, detta är en förutsättning för att de på lång sikt skall stanna i portföljen.


Tack för att du läser SpararPengarna och kommentera gärna nedan och berätta om dina egna investeringar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar