måndag 20 november 2023

Så här använder jag mitt friskvårdsbidrag – och du kan också!

Friskvårdsbidraget är en skattefri förmån som många av oss får av våra arbetsgivare för att främja vår hälsa och välbefinnande. Men visste du att du kan använda det till mycket mer än bara träning? I det här inlägget berättar jag hur jag har utnyttjat mitt friskvårdsbidrag i år, och ger dig tips på vad du kan göra med ditt.

Vad är friskvårdsbidraget och vad kan du använda det till?

Friskvårdsbidraget är ett ekonomiskt stöd som du kan få från din arbetsgivare för att betala för enklare aktiviteter med inslag av motion eller rörelse, till exempel styrketräning, gymnastik, simning, yoga, dans, golf, ridning, skidåkning, bowling, etc. Du kan också använda det till behandlingar som är avstressande eller motverkar spändhet eller stelhet, till exempel massage, akupunktur, kiropraktik, naprapati, zonterapi, etc. Dessutom kan du använda det till kostrådgivning och rådgivning i samband med rökavvänjning, samt till appar som hjälper dig att hålla koll på din hälsa, till exempel stegräknare, träningsprogram, mindfulness, etc.

Friskvårdsbidraget ska vara av mindre värde och får vara maximalt 5 000 kronor per år. Om arbetsgivaren betalar ut ett högre friskvårdsbidrag än 5 000 kronor, ska du beskattas för hela friskvårdsbidraget. 

Friskvårdsbidraget gäller fler sporter och motionsformer än tidigare. Enligt en dom i Högsta förvaltningsdomstolen från januari 2018 är det numera fritt fram att använda friskvårdsbidraget även till golf, ridning, segling, utförsåkning eller andra dyrare sporter. Det som är avgörande är att det är motion, vilken motion det handlar om är av underordnad betydelse.

Friskvårdsbidraget gäller också för hälsoappar för hemmaträning. Skatteverket har gjort ett nytt ställningstagande där Internettjänster som kan användas för att träna hemma eller på annan plats nu omfattas av friskvårdsbidraget.

Du kan läsa mer om vad som gäller för friskvårdsbidraget på Skatteverkets webbplats eller på VismaSPCS blogg.

Hur har jag använt mitt friskvårdsbidrag i år?

Jag bestämt mig för att använda pengarna för att träna något jag tycker är spännande och utmanande, nämligen brasiliansk jiu-jitsu. Det är en kampsport som bygger på att man använder teknik, styrka och uthållighet för att besegra sin motståndare med olika grepp och lås. Det är både roligt och bra för kroppen, och jag har lärt mig mycket om självförsvar, disciplin och respekt.

Jag har köpt ett terminskort för att träna brasiliansk jiu-jitsu på en klubb i min grannort, och det kostade mig 1500 kronor. Det innebär att jag har lite pengar kvar av mitt friskvårdsbidrag, som jag har använt till att skaffa ett zwift abonnemang.

Zwift är en app som gör det möjligt att cykla virtuellt i olika miljöer och utmana sig själv och andra. Man kopplar sin cykel till en trainer som mäter hastighet, kraft och kadens, och sedan kan man se sig själv och andra cyklister på skärmen. Man kan välja mellan olika banor, lopp, träningspass och grupper, och det finns något för alla nivåer.

Jag tycker att zwift är ett bra komplement till min jiu-jitsu träning, eftersom det ger mig variation, kondition och motivation. Jag har redan en racercykel och en begagnad trainer som jag fyndat på blocket för länge sedan, så jag behövde inte köpa någon ny utrustning för att köra zwift. Det enda jag behövde var ett abonnemang, som kostar 149 kronor i månaden.

Vad kan du göra med ditt friskvårdsbidrag?

Som du ser finns det många möjligheter att använda sitt friskvårdsbidrag på ett roligt och givande sätt. Det är bara din fantasi som sätter gränserna. Du kan hitta något som passar dig, din livsstil och dina intressen, och som gör dig glad och frisk.

Jag hoppas att du har fått några idéer om hur du kan använda ditt friskvårdsbidrag, och att du känner dig motiverad att prova på något nytt eller fortsätta med något du redan gillar. Kom ihåg att friskvårdsbidraget är till för dig och din hälsa, så ta vara på det och njut av det!

Har du några frågor eller kommentarer om friskvårdsbidraget eller om mina aktiviteter? Lämna gärna en kommentar nedan, så svarar jag så snart jag kan. Tack för att du läste mitt inlägg, och ha en bra dag! 😊

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar