måndag 15 april 2024

Årets första lopp

Börsen - Fredagens nedgång inträffade efter att Stockholms och Oslos börser hade stängt, så jag märkte inte av det i stor utsträckning förrän idag, måndag. Normalt sett skulle jag ha tyckt att det var bra med en dipp så att jag kunde köpa mer till ett lägre pris, men den här gången har jag tömt alla reserver när jag betalade för renoveringen av mitt hus, så det finns inget att investera som inte redan är investerat. Förhoppningsvis hinner jag ikapp inom några månader, men fram tills dess blir det svårt att investera annat än aktieutdelningarna och räntor från kameo.

Krypto - Jag har läst att det snart kommer att starta Bitcoin (BTC) spot ETF i Hong Kong, vilket borde öka efterfrågan ytterligare, särskilt nu när det bara är några dagar kvar till halveringen för BTC. Det kommer att bli spännande att se hur utvecklingen blir och hur det går för mina certifikat. Jag planerar att behålla dem åtminstone till tredje eller fjärde kvartalet detta år och hoppas då kunna börja sälja av om BTC når 100 000 USD. När det gäller Ethereum (ETH) är jag lite mer osäker på vad jag kan förvänta mig, men om den når 10 000 USD har jag svårt att se hur jag behåller ETH-certifikaten.

Huset - Jag hoppas på en fin sommar detta år och min plan är att arbeta mycket med min trädgård och förhoppningsvis bygga ett litet trädäck av några lastpallar som jag har sparat efter takbytet. På ett sätt hoppas jag att räntorna förblir oförändrade så att huspriserna inte stiger för mycket. Det kommer att bli svårt nog att spara ihop till insatsen för ett hus detta år, om inte någon av mina andra investeringar går bättre än förväntat.

Friskvård & Träning - Årets första lopp, Österlen Spring Trail, gick bra och trots att det var lite blåsigt märkte jag inte mycket av det efter start. Nästa vecka är det dags för Skrylleloppet, så nu börjar det kännas som vår på riktigt. Jag blev så taggad att jag även anmälde mig till Skrylle Challenge, som är ett traillopp som går i oktober. Jag använder mitt friskvårdsbidrag till startavgifterna, så jag betalar endast för transport till och från loppen. Ni som har läst SpararPengarna tidigare vet säkert att jag är en stor förespråkare av friskvårdsbidrag och tycker verkligen att alla som har det genom sin arbetsgivare borde undersöka vilka aktiviteter ni skulle kunna använda ert friskvårdsbidrag till.

Semester - Efter Skrylleloppet kommer jag att börja cykla lite mer så att jag får lite mil i benen innan jag kör min "bikeation" mellan Oslo och Lund i juni. Min målsättning är att tälta alla nätter och helst utnyttja allemansrätten så att jag inte behöver spendera pengar på campingplatser, vilket dessutom skulle ha tagit bort nöjet av att spendera tid i naturen. Jag kommer att behöva elektricitet till min kamera, telefon och cykeldator, men förhoppningsvis räcker min powerbank på 27 000mAh för de behov jag har under en vecka. Om det skulle bli problem får jag försöka tigga en laddning någonstans, men det är fortfarande några månader kvar tills det är dags.

Studier - Det är bara några dagar kvar tills min kurs ska redovisas och det är mycket annat jag måste hinna med, men som tur är har jag redan skrivit klart mitt föredrag och ska bara spela in det och redigera videon, så det borde gå bra.


Tack för att du läser SpararPengarna och kommentera gärna, särskilt om du har något fiffigt spartips.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar