onsdag 29 november 2023

Långsamma investeringar


Som inledning vill jag göra det klart att jag ger ingen några råd om deras ekonomi eller investeringar. Detta är enbart en reflektion av vad som fungerat för mig.

Att investera på börsen och i crowdfunding via Kameo utgör två huvudsakliga delar av mitt sparande. På börsen har jag under de senaste åren valt att fokusera på företag som ger utdelning, snarare än att jaga den nästa stora börsraketen. Detta eftersom det ger en relativt stabil utdelning över tid.

När det kommer till Kameo, som sysslar med utlåning till olika fastighetsprojekt, har detta också varit en mycket stabil inkomstkälla för mig. Speciellt under de senaste åren när räntan har ökat och för mig 2023 ligger på i genomsnitt drygt 10%.

Eftersom mängden pengar jag har investerat inte är jämnt fördelade mellan de två, tar jag endast upp mitt största enskilda innehav på börsen, det norska företaget Aker BP, som jag fick när de köpte Lundin Energi för något år sedan. Jag väljer Aker eftersom det i pengar nästan exakt matchar vad jag har investerat hos Kameo.

När jag jämför ränteutbetalningarna från Kameo detta år, har de faktiskt varit lite högre än Akers utdelningar, som ändå ger en ganska bra utdelning (direktavkastning). En annan positiv aspekt med att låna ut till fastighetsprojekt är att det aldrig sker någon värdeminskning (eller ökning) på det insatta kapitalet, vilket det kan göra på aktier. Nu måste jag nämna att skatten är mer förmånlig för aker utdelningarna eftersom de står i en kapitalförsäkring än skatten jag betalar på ränteutbetalningarna från kameo som är 30%

Jag vill inte utvärdera vilket som är bäst eftersom det är två helt olika typer av investeringar, men för mig har detta varit en mycket bra, långsam och pålitlig utdelning som jag kommer att fortsätta investera i. Jag är mycket noga med att sprida ut pengarna på så många lån som möjligt för att minimera risken att det inte blir återbetalt, vilket faktiskt hittills aldrig har hänt, tack och lov. En annan positiv effekt av att sprida pengarna i många lån är att man får lite pengar nästan varje dag när man har kommit igång och har många lån. 😊

Tack för att du läser spararpengarna och skriv gärna en kommentar och berätta hur du gör med dina investeringar eller om du har några fiffiga ekonomi tips att dela med dig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar