söndag 21 april 2024

SEK 355,10

Igår var det dags att springa skrylleloppet som är ett motionslopp jag sprang för 4e gången, startavgifter kostade 0kr eftersom jag nyttjade friskvårdsbidraget från min arbetsgivare. Att träna kan vara en försumbar kostnad och för många måste man inte välja mellan att spara och fritidsaktiviteter, det finns så många alternativ som är gratis eller som man kan nyttja rabatter och bidrag för att finansiera. 

Utegym - Ett smart träningsalternativ som har blivit ganska vanliga både i Sverige och runt om i världen. Istället för att investera i ett gymkort, varför inte nyttja dessa utegym? De erbjuder ett bekvämt sätt att träna, även när du är på resande fot. Trots att en online-sökning ger många resultat för utegym, har jag ännu inte hittat en aktiv webbplats som sammanställer dem, tipsa gärna i kommentarerna om du känner till en sådan.

Egen kroppsvikt – Detta är ett alternativ till utegym vilket till stor del eliminerar beroendet av både utegym och utrustning. Jogging är också alltid ett tillgängligt alternativ där det enda du behöver är ett par löparskor, även om det kan vara en bra idé att ta med ombyte. Jag är ett stort fan av enkelheten och lättillgängligheten och dessa alternativ är dessutom kostnadsfria. För övningar med kroppsvikt finns det många webbplatser och YouTube-kanaler, som till exempel ourfitness.se som ger tips på övningar.

Friskvårdsbidrag - Om du ändå föredrar att köpa ett gymkort, överväg att använda ditt friskvårdsbidrag om din arbetsgivare erbjuder det. Jag är medveten om att jag tjatar om detta men jag tycker det är en helt fantastisk förmån som tyvärr rent för få som har möjligheten nyttjar.

Komma igång - För extra motivation anmäler jag mig till motionslopp där jag använder friskvårdsbidraget för att betala avgifterna. Jag delar gärna detta med min omgivning, vilket kan inspirera andra att hänga på. Men framför allt skapar det en press på mig att börja träna i god tid inför loppet för att prestera så bra som möjligt. 

Bikepacking - Den cykelresa jag tidigare nämnt på SpararPengarna mellan Oslo och Lund har jag planerat i minst ett halvår. Detta har gett mig gott om tid att införskaffa sådant jag saknar men kommer behöva till bra priser begagnat eller på reor. Mycket av utrustningen, som cykel och cykelväskor, har jag använt på tidigare resor. Kostnaden minskar ju varje gång jag använder dem, om jag räknar kostnaden dividerat med antalet gånger de används. De enda väsentliga kostnaderna jag förväntar mig är bussresan till Oslo där jag kommer starta från. Bussresan har jag nyttjat rabatter från Mybonus.com och min studentrabatt från studentbeans, priset jag betalat för mig och cykeln tillsammans är SEK 355,10 men eftersom jag betalade med ett kort jag får bonus för köpen jag gör samt det som kommer i efterhand från mybonus.com så är priset faktisk ännu lägre. Andra kostnader kan inkludera mat, men jag planerar att ta med mig så mycket mat jag anser rimligt och vänta med att handla mer tills jag är i Sverige, där priserna är lägre än i Norge. Jag hoppas kunna undvika kostnader för camping eller vandrarhem genom att tälta och nyttja allemansrätten, men om behovet uppstår är även detta en möjlig kostnad.

Vecka 23 startar äventyret – Jag kommer dokumentera resan för min youtubekanal så andra som är intresserade av bikepacking kan ta del av resan där och kanske ha nytta av mina erfarenheter. Det brukar tyvärr ta rent för lång tid för mig att redigera videomaterialet så jag förväntar mig att det tar ett tag innan jag publicerar på youtube.

Tack för att du läser SpararPengarna och kommentera gärna nedan om du har några fiffiga spartips.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar