söndag 18 februari 2024

Färre butiksbesök = färre impulsköp

Under coronapandemin fann jag inte mycket positivt att säga om tiden, men en sak jag uppskattade var att vissa butiker började leverera varor direkt till bilen, vilket eliminerade behovet av att gå in i butiken. Detta var inte nödvändigtvis av samma anledning som butikerna erbjöd tjänsten. Trots restriktioner som förhindrade människor från att komma in i butikerna, ville handlarna naturligtvis fortsätta sälja varor. Jag insåg dock fördelarna med att inte behöva gå in i butiken och bli överväldigad av distraktioner och frestelser till impulsköp, vilket ofta kan leda till att man köper saker man egentligen inte behöver.

Genom att kombinera mina inköp med andra ärenden kunde jag optimera mina resor. Jag märkte också att detta sparade tid eftersom jag inte behövde parkera bilen. Dessutom kunde man samordna med någon annan för att hämta upp leveranserna om de hade ärenden i närheten, vilket sparade ytterligare både bränsle och tid för alla. Tyvärr verkar de flesta butiker ha tagit bort denna tjänst, och vissa har introducerat hemleveranser eller avgifter för att hämta varorna i butiken på ett mycket mindre effektivt sätt (t.ex. Willys), vilket jag inte alls använder eftersom det ofta blir mycket dyrare och saknar mycket av den tidsbesparing jag upplevde när varorna levererades till bilen (t.ex. Biltema).

När jag nyligen undersökte Biltema igen, såg jag att de infört en lägsta gräns för att kunna använda tjänsten “köp och hämta”, vilket är beklagligt eftersom det uppmuntrar till att lägga fler saker i varukorgen bara för att kunna använda tjänsten. Jag var intresserad av att köpa en flaskhållare till min cykel för SEK 39 och fyra gasolbehållare för SEK 109, men nådde inte upp till miniminivån. I mitt fall resulterade detta i att jag avstod från att handla och istället sköt upp det till framtiden, utan att behöva uppfinna behov bara för att nå upp till SEK 299 för att det ska vara lönt för Biltema att leverera varorna till parkeringen åt mig.

Butiker som åtminstone erbjuder “hämta i butik” kan i vissa fall vara tilltalande för mig, även om jag inte slipper gå in i butiken. Vissa butiker har snabbkassor för upphämtning, eller ibland till och med möjlighet att hämta saker innan man går in i huvudbutikens labyrintliknande gångar. Detta är inte optimalt, men man slipper i alla fall leta efter varan eller åka till butiken bara för att upptäcka att den inte finns i lager, och dessutom slipper man ytterligare fraktkostnader.

Att handla på webben och få varorna hemskickade kan vara riktigt bra i de fall man slipper leveranskostnader. Om det visar sig att det blir billigast oavsett kan det också tilltala mig, men om det bara är för bekvämlighetens skull, avstår jag alltid den kostnaden. Precis som när det gäller upphämtning utanför butik som i biltema exemplet, tvingas jag inte in i butiken och slipper dessutom leta i hyllor efter varan, vilket är slöseri med min tid. Om jag planerar mina inköp kan jag hämta flera saker på utlämningsstället samtidigt, förutsatt att det går att få allt skickat till samma ställe. Om jag kan välja speditör, föredrar jag PostNord eftersom flest butiker har det som val, men även Budbee och Instabox (Instabee) fungerar bra eftersom dessa finns ganska nära i ett shoppingområde där jag bor. Dessa kan därför hämtas upp antingen när jag kör förbi av andra skäl, eller av någon annan jag känner som har ärenden där och det finns alltid gott om gratis parkeringsplatser nära ingången.

Slutligen försöker jag alltid att hitta det bästa priset, inklusive leveranskostnader, oavsett var jag köper varor. Jag betalar alltid med det betalningsmedel som är mest förmånligt för mig. I mitt fall blir det ofta Gekås kreditkort, som ger bonuscheckar i deras butik. Eftersom jag också använder detta kort när jag tankar, brukar det generera tusentals kronor om året.

Vanligtvis är jag inte så förtjust i bonuscheckar eftersom de låser köpen till en specifik butik, men i detta fall har jag gjort ett undantag eftersom Gekås har ett stort sortiment med billiga varor. Så trots att jag inte besöker butiken personligen, kan jag dra nytta av fördelarna med deras bonusprogram genom att skicka bud med andra som åker dit. De får naturligt vis också ta del av några bonus checkar som tack för hjälpen. Detta visar att det alltid finns kreativa lösningar för att optimera shoppingupplevelsen och få mest värde för pengarna.

Tack för att du läser SpararPengarna och dela gärna med dig av dina egna sparhacks i kommentarerna. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar