fredag 22 mars 2024

Full gas på FIRE


Börs & Investeringar Efter en turbulent vecka med kryptovalutor, verkar det nu ha stabiliserat sig. Utfallet för krypto-certifikaten på Avanza är fortfarande bra. Virtune Bitcoin är upp 37%, Valour Ethereum (ETH) Zero upp 28,13% och slutligen Virtune Arbitrum ner 7,24%. Eftersom Virtune Arbitrum är det minsta innehavet har det knappt påverkat snittet, men det är den jag kommer att öka mest i om jag väljer att använda lite av de kommande utdelningarna till detta. 
När jag tittar på aktierna, har veckan till större delen varit positiv för portföljen. Jag funderar på att lösa några av mina investeringar, men kommer in på det mer längre ner.
 
Utfall SPARHACK Mitt experiment, som jag skrev om den 18:e mars, har fått ett bakslag. När jag försökte ta ut kontanter från det virtuella Lunar-kortet, visade det sig att det inte gick. När jag kontaktade deras support för att fråga varför, fick jag inte direkt något svar på varför det inte fungerade. De konstaterade bara att det bara går med fysiska kort, oavsett bank. Så för att ta ut kontanter utan att nyttja kreditkort, är jag tillbaka på att jag måste använda mitt fysiska Revolut eller Vise-kort. Detta finner jag helt idiotiskt, med tanke på att det finns en kontaktlös läsare för kort, men som inte fungerar med mobil. Men nästan oavsett var jag handlar, kan jag använda mobilen att betala med.
 

Renovering Planeringen för renovering av mitt hus har gått fort, så nu är det dags redan om en dryg vecka att påbörja arbetet med takbyte. Jag har beställt allt material som behövs, hoppas jag, och väntar nu på leverans. Jag har även bokat container. Lustigt nog var det riktigt dyrt att anlita vårt lokala företag som hanterar avfall. De tipsade om en annan firma som kunde göra arbetet betydligt billigare. Nu håller jag tummarna för att vädret ska bli bra, så jag inte står utan tak och det blir skyfall. Förhoppningsvis kan jag redan efter sommaren börja leta efter en annan fastighet att bo i, och sedan hyra ut min nuvarande med nytt och fint tak.
 

Stor tugga av besparingarna Eftersom det är dyrt att renovera, blir jag tvungen att nyttja hela mitt sparkapital från sparkontot. Nu håller jag tummarna att min bil inte går sönder, eller att något annat oförutsett inträffar, innan jag hunnit bygga upp lite kapital igen på sparkontot. Jag kommer dessutom att behöva lösa några investeringar. Även om jag helst hade behållit dem, kommer jag i första hand att lösa mina guld-, silver- och krypto-certifikat. Jag måste fundera på vad jag tror har bäst potential att behålla. Jag har även funderat på om jag ska sälja av aktierna i Handelsbanken eller Volvo, som båda gått ganska bra och hade varit tänkbara kandidater att ta hem vinster i. Men det kommer att vara i sista hand, eftersom de båda genererar avkastningar i form av utdelningar, medan certifikat inte gör det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar