måndag 4 mars 2024

Idag börjar jag

Idag inleder jag Utmaningen 4.0 – en ny shoppingfri månad. Under helgen har jag förberett mig genom att köpa det jag tror kommer att behövas, och jag är övertygad om att en del av dessa inköp även kommer att vara användbara långt in i våren. Hos Willys fann jag ett erbjudande på nudlar, något jag fått smak för under min resa i Vietnam, så jag passade på att bunkra upp med 40 paket. Dessutom köpte jag 12 påsar pulversås för mina lunchlådor, vilket bör räcka länge då en påse vanligtvis räcker till tre dagars luncher. Jag fyndade även baconsnittar och nötfärs, som båda var på rea. Resten av månadens förnödenheter planerar jag att ta från skafferiet och frysen.

För några dagar sedan skrev jag en sammanställning om hur jag allokerar mina pengar för att uppnå mitt FIRE-mål inom fem år. Jag planerar att publicera denna snart, men vill först finslipa texten. Investeringar är en central del av mina mål, men sparsamhet är lika viktigt, och det är här “utmaningen” kommer in i bilden. En annan viktig aspekt är att alltid ha en plan för hur utgifter kan generera värde över tid, precis som med investeringar – det är okej att spendera pengar så länge det ger ett mervärde i framtiden.

Min träning inför de två lopp jag anmält mig till går framåt. Vårens ankomst märks tydligt när jag springer på morgnarna och kan se marken klart eftersom det ljusnar tidigare. Att hålla sig i form är något jag ofta nämner eftersom det är avgörande för att förbli frisk, alert och uthållig, särskilt när man strävar efter ett långsiktigt mål.

På grund av en hektisk period har jag inte hunnit med allt jag velat, men planen är att så grönsaker i trädgården i slutet av veckan för att få tillgång till nyttiga, närproducerade råvaror. Jag kommer att återkomma med uppdateringar om detta, men att utnyttja det naturen erbjuder är en del av min livsstil och förhoppningsvis ett sätt att leva mer kostnadseffektivt.

Tack för att du följer SpararPengarna. Jag uppskattar dina kommentarer och tips om smarta sparmetoder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar