onsdag 28 februari 2024

Im back, nu kommer snart utmaningen 4.0

Det har varit stressiga dagar den sista tiden så jag har tyvärr varit slarvig med att uppdatera SpararPengarna, men äntligen kommer det en uppdatering.

Utmaningen 3.0 närmar sig sitt slut och resultatet har överträffat förväntningarna. Endast två mjölkpaket köptes under månaden, vilket innebär att budgeten på 50 SEK hölls.  Jag kommer ladda om med några saker som tagit slut sedan kör jag i gång med utmaningen 4.0 i Mars, samma regler gäller som sist.

Träningen har överlag gått bra, trots att planerade dagar har flyttats på grund av väderförhållanden. Cyklingen har inte blivit av i den utsträckning jag tänkt, men å andra sidan har det blivit mycket löpning, så jag är nöjd med utfallet.


Jag skrev tidigare om att jag gjorde en investering i Virtune Bitcoin (BTC) och köpte av senare Valour Ethereum (ETH) certifikat. I skrivande stund är Virtune Bitcoin (BTC) upp 23,26% och Valour Ethereum (ETH) 19,48%. Virtune Bitcoin (BTC) köptes i tre omgångar, med start den 8 januari och sedan den 22 och 23 februari. Valour Ethereum (ETH) köptes den 9 och 21 februari. Jag är nöjd med detta, även om jag inte har för avsikt att sälja något just nu. När jag skrev om detta sist stod bitcoin i $30000 och nu står den i $61100, så det underliggande värdet har fördubblats. Även om mina siffror inte visar 100% ökning, så beror det på att jag har köpte certifikaten lite senare och vid flera tillfällen då priset varit lite högre. Jag skulle inte bli förvånad om BTC:s värde passerar $100000 detta år och tar ytterligare mark under 2025 innan det blir en ny björnmarknad.

Som jag nämnt köpte jag även Valour Ethereum (ETH) certifikat och även om de inte haft lika bra avkastning som Virtune Bitcoin (BTC), har de ändå gått bra. Jag förväntar mig att ETH ger en högre procentuell avkastning först efter Dencun-uppgraderingen. Efter det finns det en möjlighet att etherium också blir godkänt som spot ETF i USA, precis som bitcoin blev i januari detta år. Om det sker förväntar jag mig liknande utveckling. Om inte etherium ETF blir godkänt i år, är det ingen panik för dem som har tålamod. Det är nog mer en fråga om när den blir godkänd, snarare än om. När det gäller etherium har jag ingen siffra för vad jag tror att den kan toppa på under 2024, men jag hör $10000 nämnas och skulle inte bli förvånad om det stämmer.

Jag kryddade mina kryptocertifikat med att investera i ytterligare ett Virtune Arbitrum, som jag bara haft i några dagar. Värdet har inte rört sig särskilt mycket, men jag hoppas att även detta kan dra nytta av de ökningen för de andra.

Dessa investeringar skiljer sig från hur jag brukar investera, eftersom dessa certifikat inte ger någon avkastning förrän jag säljer dem. Jag är i grunden en utdelningsjägare, men när det gäller bitcoin och ethirium, som jag har studerat i många år, kändes denna utveckling för given för att inte ta en chans.

En fördel med att invester i certifikat är att jag har dem i en kapitalförsäkring och skatten blir då väldigt låg i förhållande till om jag ägt faktiska bitcoin eller etherium där skattereglerna är lite krångligare.

Tack för att du läser SpararPengarna. Lämna gärna en kommentar om du har några egna idéer eller bra spartips.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar