måndag 5 februari 2024

Utmaningen 3.0

Jag har nyligen kommit tillbaka från min första semester sedan 2019, och som ni kanske märkt på SpararPengarna, har det inte varit mycket aktivitet. Men nu är jag tillbaka och det händer massor! Under min resa påbörjade jag två distanskurser på högskolan, vilket gick över förväntan trots att jag befann mig utomlands. Jag måste erkänna att jag verkligen uppskattar flexibiliteten med distansstudier.

Februari markerar starten på “Utmaningen 3.0”, vilket innebär att jag inte kommer att besöka några varuhus under hela månaden. Reglerna är enkla: jag har 50 SEK tillgängliga för akuta inköp, men i övrigt kommer jag att förlita mig på mat från frysen och skafferiet. Dessvärre har jag inte förberett mig särskilt väl denna gång så det kommer säkert saknas något.

För att göra saker och ting lite mer intressant, planerar jag att införa ett träningspass av valfri typ minst varannan dag. Jag förväntar mig att det kommer att bli mycket löpning, eftersom jag har nyttjat mitt friskvårdsbidrag för att anmäla mig till Skrylleloppet och Österlen Spring Trail, båda i april. Det ger mig gott om tid att komma i form och trimma bort några vinterkilon.

I maj har jag preliminärt planerat att cykla från Oslo till Lund. Jag ser fram emot att kombinera detta med lite friluftsliv och camping. Jag planerar att nyttja mitt friskvårdsbidrag igen för att köpa ett zwift-abonnemang, vilket kommer att hjälpa mig att få in lite mil i benen innan det blir varmare och jag börjar med längre landsvägscyklingsturer.

Eftersom jag försöker hålla nere mina kostnader så mycket som möjligt så kommer jag att nyttja min studentrabatt på Flixbus för att få ett bättre pris på resan, så totalt räknar jag med att spendera cirka 400 SEK för att ta mig och cykeln till Oslo. Jag planerar att spendera högst en natt på en campingplats, men helst inte ens det. Jag kommer att försöka ladda min elektronik gratis och hushålla med strömmen från min powerbank. Maten kommer huvudsakligen att bestå av torkad nötfärs, snabbmakaroner, sås till middag och till frukost blir det müsli, torrmjölk och te, så jag förväntar mig att matkostnaderna blir mycket låga.

Jag kommer att dokumentera resan på min YouTube-kanal, så det är viktigt att jag kan ladda min elektronik under resan. Men utöver det är tanken att vara helt självförsörjande och endast använda det jag har med mig i packningen.

Tack för att du läser SpararPengarna och kommentera och berätta gärna om du planerar någon intressant budget resa 2024

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar