tisdag 16 januari 2024

Win-Win

Vanligtvis skriver jag om hur jag sparar pengar, men idag ska jag fokusera på att spendera dem. Jag har övervägt att uppgradera min brandvägg till en mer kraftfull modell och har haft ögonen på PfSense, en öppenkällkodsbrandvägg som kan köras på nästan vilken PC som helst med minst två nätverkskort. Jag valde att köpa en ny, energieffektiv dator avsedd för detta ändamål från Amazon.se för SEK 1788,65 under en rea.

Jag var mycket nöjd med min Ubiquiti Edgerouter X, som fortfarande fungerar lika bra som när jag köpte den. Därför beslutade jag att sälja den på Tradera. Jag satte ut den till både budgivning, som startade på SEK 200, och till fast pris på SEK 400 plus frakt. När auktionen avslutades hade den sålts för SEK 525. Efter avgifter fick jag SEK 472,50.

När jag granskade mitt ursprungliga köp från februari 2020 visade det sig att jag hade köpt den kostade SEK 599 på Kjell & Co när jag köpt den. Men efter att ha använt bonuspoäng betalade jag bara SEK 479 för den och betalade ingen frakt. Idag kostar en ny modell SEK 749 hos Kjell & Co, så priset har verkligen ökat.

Detta är ett tydligt exempel på en win-win-situation för både köpare och säljare. Under de fyra år jag ägde den betalade jag bara SEK 6,50, och köparen sparade SEK 224. För min del blev min nya brandvägg SEK 472,50 billigare.

Det som gjorde denna affär extra fördelaktig för mig var att jag tog mig tid att leta upp erbjudanden och utnyttja bonusar. Dessutom betalade jag med ett kreditkort som ger cashback på alla köp.

Tack för att du läser SpararPengarna och kommentera gärna hur du gjort affärer som gynnar alla parter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar