tisdag 6 februari 2024

Fastigheter mot olja


Jag funderade i helgen på att ta hem vinst i nyfosa som har presterat exceptionellt bra sedan jag förvärvade dem i slutet av juni 2023. Detta är en del av min strategi att öka min exponering mot oljesektorn, som jag tror kommer att prestera mycket bra under de kommande åren, och dessutom ofta erbjuder attraktiva utdelningar. Eftersom jag ville vänta in rapporterna och inte sälja för tidigt om inget intressant dök upp men samtidigt inte ville riskera att kursen på nyfosa gick ner så satte jag en stop loss i helgen som aktiverades igår 

Jag fördelade försäljningsintäkterna jämnt mellan tre oljebolag: Aker BP, som redan var mitt största innehav; Vår Energi, ett medelstort innehav som jag har velat öka och slutligen Tethys Oil, som idag upplevde en kraftig kursnedgång efter sin senaste rapport. Tidigare hade jag bara en liten observationspost i Tethys Oil och hade inte planerat att öka mitt innehav mycket, men jag bestämde mig för att chansa. Tyvärr är det fortfarande oklart hur de kommer att hantera framtida utdelningar.

När jag köpte Nyfosa var det också ett företag som jag investerade i när deras aktiekurs sjönk tillsammans med många andra liknande bolag. Jag tog risken eftersom jag ansåg att deras produkt var av god kvalitet och efterfrågad på marknaden. När det gäller olja, är jag övertygad om att efterfrågan kommer att bestå i många år framöver. Under mina resor i Östasien, exempelvis Filippinerna och Vietnam, har jag knappast sett några eldrivna fordon. Allt drivs med bensin eller diesel, att tro att många av de folkrikaste länderna i världen kommer att byta ut sina fordon inom en snar framtid verkar vara naivt. Med andra ord, jag tror inte att efterfrågan på olja kommer att minska, utan snarare öka. Därför kommer jag att fortsätta att ha en ansenlig del oljebolag i min portfölj under överskådlig tid.

Tack för att du läser SpararPengarna och skriv gärna i kommentarerna och berätta om du gjort något bra köp på börsen i samband med årsrapporterna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar