måndag 23 oktober 2023

Kan man tjäna på den ekonomiska turbulensen?

Denna gång tänkte jag skriva om hur jag tänker kring den ekonomiska turbulensen som drabbat många marknader med fallande kurser och höga räntor. Observera att detta är ingen rådgivning utan endast mina egna tankar. Om någon tror att de kan använda mina tankar för att investera så skall de veta att jag har förlorat massor av pengar genom åren och gjort massor av missbedömningar så du kommer sannolikt lyckas bättre med att tänka ut en egen strategi än att använda min. 

Börsen går ner och alla investeringar ser ut att sakta men säkert tyna bort. Bitcoin (BTC) verkar gå bra så det tåget kanske man vill hoppa på? Paradoxen är att när något blir billigare är det rätt tillfälle att hoppa på tåget, men det förutsätter naturligtvis att det är något som har en rimlig möjlighet att börja gå bra igen så  man kan ta hem vinsterna. Bitcoin tåget skulle jag påstå att om inte tidigare så skulle man hoppat på när det var nere runt €15000 i december 2022, men många tror att bitcoin fortfarande är billigt bland annat eftersom blackrock troligen snart får sin BTC börshandlade fond (ETF) godkänd av myndigheterna i USA vilket sannolikt leder till en stor efterfrågan av BTC. Man får inte heller glömma att det kommer en halvering (troligen i april) då mängden nya BTC minskar med 50% så detta är ytterligare en orsak att priset kommer öka (tillgång / efterfrågan). Mängden BTC som någonsin kommer finnas är 21 miljoner varav över 90% redan är i omlopp. En del BTC har förlorats och kommer med största sannolikhet inte gå att återställa vilket då i praktiken innebär att det är betydligt färre än 21 miljoner som är i omlopp när samtliga BTC ”minats”. Med detta sagt så tror jag att $30000 som BTC står i nu, fortfarande är billigt men BTC kursen svänger kraftigt så man måste ha is i magen om man skall kunna tjäna pengar på BTC. Tyvärr är ett problem med BTC och altcoin att det är besvärliga och ogynnsamma skatteregler, åtminstone om man äger faktiska kryptovalutor eftersom varje transaktion skall beskattas, även när man ”byter” mellan olika kryptovalutor. Tror man på BTC men vill slippa besvärliga skatteregler så kan man öppna en kapitalförsäkring och köpa BTC certifikat. Visserligen äger man inga riktiga BTC då men certifikaten ökar eller minskar sitt värde i proportion till BTC men man beskattas på ett enklare och troligen mer gynnsamt sätt när man har BTC i en kapitalförsäkring. 

När det gäller börsen (aktier) så kan jag föreställa mig att åtminstone det första halvåret av 2024 eller kanske mer, är en period som det finns köpläge i bra bolag som då blivit billiga. Vill man lägga pengarna på hög tills det finns en öppning att köpa billigt så har vissa sparkonto blivit lite mer gynnsamma än de tidigare varit och kan ibland ha en årlig ränta på 3-4%. För den som är tålmodig så kan utlåning på exempelvis kameo vara en tanke, nu när utlåningsräntan där ligger mellan 10-14% men då binder man pengarna tills lånet löper ut vilket ofta är ett eller flera år.

Jag kommer troligen inte göra några större investeringar i bitcoin eller på börsen eftersom jag skall renovera mitt hus och hoppas även på att kunna skaffa ytterligare en fastighet under 2024 för att sedan kunna hyra ut en av fastigheterna som jag tidigare skrivit om här. Mitt mål med mina investeringar är inte att hitta nästa tesla eller nvidia, mitt mål är att ha en pålitlig avkastning över tid från aktieutdelningar, räntor (utlåning), uthyrning. 

Många talar om de höga räntorna som ett hinder för att köpa en bostad men räntorna är inte konstanta, de skulle mycket väl kunna bli högre eller lägre. Däremot är priset på fastigheten konstant och gör man en dålig affär när man köper fastigheten så är där inte mycket man kan göra åt det, så med andra ord tror jag att höga räntor gynnar köparen på längre sikt om det innebär att fastighetspriserna sjunker eller slutar öka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar