fredag 22 december 2023

Tar hem vinst

Idag beslutade jag att sälja mina aktier i Cibus Nordic Real Estate (CIBUS) efter en framgångsrik resa med en vinst på 40% av investerat kapital. Även om jag fortfarande tror på deras affärsmodell, valde jag att sälja dessa aktier eftersom jag tidigare ägt dem och har sålt dem med goda resultat men just nu vill jag öka mina investeringar i energi, särskilt olja. Min personliga uppfattning är att energi alltid kommer att vara en eftertraktad tillgång, och oavsett hur mycket vi producerar kommer efterfrågan att fortsätta att öka. De oljeproducerande bolag som jag har andelar i ligger ganska lågt just nu. Om vi tittar framåt tror jag att utfallet för oljeproducenterna delvis kommer att påverkas av hur nästa presidentval i USA faller ut. De primära kandidaterna har så olika syn på hur man ska satsa framåt. Nuvarande ledning har satsat mycket på elektrifiering av transportfordon, medan republikanerna med Trump uttryckligen har kritiserat detta. Med den logiken väljer jag att öka i olja, men också koppar, som kommer att vara mycket viktigt i utbyggnaden av elektrifieringen. Med andra ord, jag satsar på båda spåren.

Eftersom jag är utdelningsinvesterare så placerar jag i bolag med bra utdelning, men som jag även tycker har potential att öka i värde eftersom de producerar produkter med hög efterfrågan. När det gäller kopparproducenter så har jag nyligen gjort några förhållandevis stora förvärv i Lundin Mining (LUMI) först i oktober och sedan i november. Bolaget jag valde att placera om pengarna ifrån CIBUS försäljningen är redan mitt största enskilda innehav, Aker BP (AKRBP), som jag till stor del fick mitt nuvarande innehav i när de köpte Lundin Energi. Jag har valt att fortsätta satsa i detta bolag, som dessutom är noterat i norska kronor (NOK), så det är en förhållandevis bra växelkurs med svenska kronan (SEK).


2 kommentarer:

  1. Jag tog hem vinst jag med och sålde alla mina latour så jag letar efter nya investeringar gärna med utdelning. Ska titta på Aker BP.
    Lundin Mining har jag tittat på tidigare för jag ville köpa in mig men sen har jag glömt bort den blir lätt så när man tittar på nya case hela tiden. God jul på dig !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du delar med dig, anonym. Det är alltid trevligt att ta hem vinster :-) Jag känner igen mig i det du säger om att glömma bort case, händer mig med men jag började skriva ner mina tankar i en sorts investerardagbok, det har hjälpt mig både med att kunna blicka tillbaka på hur jag tänkt tidigare och ibland hittar delar av det även in här på SpararPengarna.. Så att skriva ner investrings tankar är ett tips jag gärna delar med mig, det har hjälpt mig massor. /SpararPengarna

      Radera