torsdag 21 december 2023

Nyttja rabatter

Det finns oftast erbjudande med rabatt på mobilabonnemang och att byta mellan operatörer är oftast enkelt. Jag är noga med att ansluta mobilen till WIFI nät när jag har möjlighet och sparar därför mycket av surfpotten till när jag måste utnyttja den. Jag har också tjänstetelefon med möjlighet att sätta i dubbla simkort och har därför kunnat nyttja det abonnemangets surfpott när jag inte har tillgång till WIFI nät vilket gör att jag kunnat välja billigaste abonnemangen men 0,5-1 mbit surf när jag bytt leverantör. Jag hade kunnat få ner kostnaden ytterligare genom att bara ha tjänstetelefon men eftersom jag fått ner de löpande kostnaderna till 0-50 SEK i månaden beroende på vad jag hittat för erbjudande så tycker jag det är värt det för att ha kvar mitt eget telefonnummer jag haft i många år även om jag skulle byta arbetsgivare.  Sverige har vi i 4 nätägare (Telia, Telenor, Tre, Net1) och andra operatörer köper kapacitet i någon av dessa nät. Operatörer utan mobilnät kallas virtuella operatörer eller MVNO (mobile virtual network operator) virtuella operatörer jag använt som ofta har bra erbjudande är fello, hallon, penny. 


Fello 

Detta var är en uppstickare som profilerade sig på att vara den vänliga operatören och det kan jag hålla med om, jag fick alltid ett bra bemötande och snabb hjälp när jag kontaktade dem. Fello använder telias nät och har därför haft samma täckning som teliakunder. Fello blev i slutet av 2020 köpt av telia och är nu en del av telia koncernen. 

Hallon 

Liksom fello så är hallon en virtuella operatör, de använder tre som nätägare. När jag använt hallon så har de alltid haft bra erbjudande med låga priser och bra surfpott. Hallon har support i chat eller mail och detta fungerar oftast bra. I den delen av landet jag bor och rör mig så har tre ganska bra täckning men jag har uppfattningen att tre satsar mer på att bygga ut sina nät i städerna än på glesbygden.

Penny

Detta är den senaste virtuella operatören jag testat. Penny ägs av tele2 och använder deras nät. Penny verkar liksom hallon sköta sin support över chat och mail. 

Skulle jag försöka bedöma kvaliteten på tjänsten så tror jag att penny är den som fungerar bäst men skillnaderna är små så måste jag välja så är det endast priset som avgör och just nu råkar det vara penny som har bäst erbjudande för mig, tidigare var det hallon och innan dess var det fello. 

Källor: https://www.induo.com/s/g/vilka-mobiloperatorer-delar-nat/

Detta är ett inlägg från mig gamla blogg som jag fortfarande tycker är relevant så jag lägger upp det igen. Tack för att du läser SpararPengarna och glöm inte att kommentera och berätta om hur du själv sparar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar