tisdag 14 maj 2024

Glöm inte att kolla


Jag bytte bank från SEB till Skandiabanken, något jag tidigare nämnt på SpararPengarna. Anledningen till bytet var att jag ansåg att kostnaderna för banktjänsterna var orimligt höga på befintlig bank, särskilt med tanke på att jag själv utför det mesta av arbetet genom att mata in mina fakturor, snarare än att en bankanställd gör det.

När min lön kommer in betalar jag mina räkningar, och därefter flyttas de återstående tillgångarna oftast till Avanza, Nordnet, Lysa eller Kameo för investeringar. Mina löpande kostnader, som huvudsakligen består av diesel, mat och utlägg, betalas med kreditkort och fakturan betalas alltid följande månad.

När jag reser utomlands betalar jag allt med Revolut eller Wise-kort om det är möjligt, annars använder jag dessa kort för att ta ut kontanter som jag sedan betalar med. Efter att fakturorna är betalda har jag inte särskilt stor nytta av någon av bankens tjänster.

Skandiabanken erbjöd dock deras betalkort gratis i ett år, vilket jag tyckte kunde vara praktiskt om jag ville överföra pengar till mitt Revolut-kort istället för att använda ett kreditkort. Det är snabbare än banköverföringar och fungerar även på helger, vilket är användbart eftersom jag relativt ofta är utomlands.

Men det dröjde inte länge innan jag märkte att banken hade dragit 20 SEK för kortet. Så snart jag fick tid över kontaktade jag banken via chatt och påpekade detta, och instruerade dem att avsluta allt som kostade pengar. De svarade att det krävs en löneinsättning av minst SEK 7000 SEK varje månad. Jag förklarade att jag får in mer än 7000 varje månad, varpå de svarade att systemet måste ha missat mig och att de skulle justera det manuellt. Jag godkände att de justerade det och kommer fortsätta använda tjänsten tills nästa gång de drar pengar.

Detta var visserligen bara 20 SEK, men det visar hur viktigt det är att granska sina kontoutdrag. Jag tror säkert att det var ett misstag, men det spelar ingen roll, jag orkade inte bråka om 20 SEK även om jag kanske borde ha gjort det eftersom det var de som gjorde fel.

Det var inte länge sedan jag handlade på Willys när de hade ett erbjudande jag blivit tipsad om. Jag betalade med kort och var lite trött efter en hel dags arbete och märkte inte att de hade slagit in fel pris förrän jag kom hem. Jag skrev ut mitt digitala kvitto och tog med det till butiken följande dag när jag var i närheten för andra ärenden. Jag fick tillbaka mellanskillnaden. Denna gång var det personen i kassan som gjort fel eftersom jag inte köpte 1st vara utan en hel låda, och tydligen är det då inte samma varukod på paketen.

Många granskar säkert aldrig sina kontoutdrag eller kvitton, och ibland är det inte ens begripligt vem som dragit pengarna på kontoutdraget. Om man inte skriver upp vad man spenderar och jämför det med de belopp som dras kan sådant läckage säkert pågå länge för många utan att det upptäcks eftersom det är låga belopp. Men många bäckar små, och dessutom tycker jag att jag själv har mer nytta av mina pengar, så jag ger helst inte bort dem till företag bara för att deras maskiner eller personal gör fel.

Tack för att du läser SpararPengarna och kommentera gärna och berätta om dina egna erfarenheter eller tips.

 


4 kommentarer:

  1. Rätt ska vara rätt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar annonym.
      Du har du helt rätt, det vore intressant att veta hur mycket pengar folk betalar för mycket om året utan att vara medvetna om det?
      /SpararPengarna

      Radera
  2. Man får bjussa lite. Även lämna dricks men där måste man lära sig. Jag lämnar inte dricks om jag inte känner något och summorna är lite väl låga nu men jag ska öka när det känns rätt. Jag ska inte byta bank men jag ska avsluta ett annat kort som kostar pengar...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Oceantrading
      Ursäktar att det tagit lite tid att moderera ditt inlägg, och tack för din kommentar.
      Det där med dricks är inte riktigt min grej, men jag jobbar på ett inlägg om det som jag kommer publicera snart. Det är aldrig fel att även hitta de där små läckagen som kort och abbonomang, finns ingen orsak att betala för något man inte behöver :-)
      /SpararPengarna

      Radera