torsdag 20 juli 2023

Över ett år med internetbank för 0:-

När SEB höjde priset på sina banktjänster på internet från SEK 420 till 600, för enkla vardagen och från SEK 180 till 240 för betalservice under 2022 så beslutade jag mig för att undersöka vilka alternativ det finns som kostar mindre.

Nedan är vad jag skrev den 7e februari 2022 i samband med bankbytet, och kan 1 ½ år senare konstatera att min uppfattning inte ändrat sig.  

Priserna har ökat på mycket den senaste tiden och en kostnad jag länge tyckt varit orimlig är banktjänster. Jag har troligen haft SEB i minst 10 år och har tidigare tittat på att få ner kostnaderna för detta utan att göra något åt det. När jag undersökte vad man fick för SEK 420 per år som den ”enkla vardagen” kostade då, så visade det sig att det var att jag kunde betala räkningar, 1 bankkort och 1 kreditkort. Allt annat som de skriver som ingår är kostnadsfria tjänster, exempelvis internetbank, swish, bankid. När de nu höjer priset till SEK 600 i år så tycker jag att det känns som ett rån, visserligen är betalservice är inte lika dyrt som enkla vardagen men kostade tidigare SEK 120/år men höjs nu till SEK 180 per år. När jag tittade runt så hittade jag skandia som för SEK 240/år för en tjänst som motsvarar enkla vardagen hos SEB och SEK 0 om man nöjer sig med det SEB kallar betalservice, det är alltså helt kostnadsfritt att betala sina räkningar.

Bli kund

Att bli kund på skandia är enkelt men innan man kan börja använda det fullt ut så måste man kvittera ut ett rekommenderat brev på posten men en kod. Efter man gjort det så skall man lämna ett telefonnummer och verifiera sig med koden man hämtade. Här tycker jag det borde räcka med att man verifierar sig med bankid men det var trots allt ganska enkel verifiering.

Flytten i praktiken

När jag börjar flytta olika tjänster trodde jag det skulle vara svårare men även det var till större delen enkelt. Flyttade mitt autogiro med några klick inne på skandias hemsida. Swish var i princip lika enkelt. Man letade upp tjänsten i skandiabankens internetbank och angav sitt telefonnummer, efter detta loggades jag ut från swish och fick logga in igen, sedan var det klart.

E faktura

Det som var lite besvärligare var e-faktura eftersom det inte fanns något sätt att flytta detta. Jag gick in på SEB och skrev ut alla mina mottagare och tog sedan bort alla mottagarna på SEB och loggade sedan in på skandiabankens internetbank och la till dem där en efter en.

Överföringar

Jag hade också haft några månatliga överföringar på SEB, dessa tog jag bort och la till motsvarande i skandiabanken. 

Värdepapper

Jag hade lite aktier och min IPS på SEB, men dessa flyttade jag till avanza även om det säkert gått att flytta dem till skandiabanken så samlar jag hellre denna typen av tjänster hos avanza där jag redan sedan tidigare har liknande tjänster.

Bankkort

Jag hade skaffat kostnadsfritt debitkort på rocker och PFC redan. Dessa kort har en limit på hur mycket man kan ta ut kostnadsfritt i månaden men eftersom jag sällan gör kontantuttag så spelar det ingen roll för mig.

Kreditkort

Det kreditkort jag tidigare haft i SEB när jag hade enkla vardagen använde jag aldrig och det försvann dessuton när jag ändrade till betalservice, men jag har kostnadsfritt kreditkort i annan bank som även ger bonus på köp vilket det inte gjorde hos SEB.

Support

Jag tycker att supporten är mycket bra på skandiabanken jämfört med SEB eftersom de har öppet på chatten 8-21 alla dagar. När det gäller telefonsupport så är där långa köer hos skandiabanken, men de ringer alltid upp när jag lämnat telefonnummer. Även SEB har långa köer på sin telefonsupport så i detta fall är inte skillnaden stor.

Slutsats

Det mesta har faktiskt blivit bättre, det som jag tycker är sämre är att jag inte kan göra överföringar i SEK till utlandet, exempelvis till revolut. En annan sak som saknas är att man inte kan sätta in kontanter via insättningsautomater även om man har ett debitkort i banken för SEK 20 i månaden (vilket jag inte heller har).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar