tisdag 28 maj 2024

Dubbelt upp

Den senaste månaden har varit händelserik med flera resor, och samtidigt kom det fina vädret så jag har haft lite svårt att hinna med SpararPengarna lika mycket som jag hade hoppats. Nästa vecka kommer jag att påbörja min bikepacking-resa från Oslo till Lund, och även om jag förmodligen kommer att skriva en del, kommer möjligheterna att lägga upp inlägg vara begränsade tills jag är tillbaka.

När det gäller mina aktieinvesteringar har jag gjort några förändringar i min portfölj. Först sålde jag alla aktier i Kallebäck Property Invest (KAPIAB) och placerade pengarna i Corem Property Group Pref (CORE PREF) istället. Dessutom sålde jag 2/3 av mitt innehav i Volvo B (VOLV B) och flyttade kapitalet till lysa.se. Anledningen till att jag valde lysa är flera, men en av dem är att jag vill testa om “Sell in May and go away” fungerar. Om aktien faller i pris under sommaren kan jag alltid köpa tillbaka den, annars har avkastningen hos lysa tidigare varit bra och bekymmersfri.

KAPIAB har en relativt bra utdelning, men CORE PREF har bättre. Dessutom var mitt ursprungliga köp av KAPIAB aldrig tänkt som en långsiktig investering. Nu kunde jag tjäna lite genom att sälja den och har dessutom fått några utdelningar under tiden jag ägde andelarna. VOLV B har varit mitt tredje största enskilda aktieinnehav, och även där har jag haft nöjet att få bra utdelningar. Att sälja den gav mig en vinst på ungefär 60%, så jag tyckte att det var dags att ta hem vinsterna.

När det kommer till kryptovalutor blev jag positivt överraskad när Securities and Exchange Commission (SEC) godkände en Ethereum (ETH) spot ETF (börshandlad fond). Förhoppningsvis påverkar detta ETH-kursen, och jag hoppas att den når $10 000 under 2024. Jag har ännu inte bestämt mig för vilken kurs jag ska sälja mina Valour Ethereum (ETH) Zero-certifikat till. De har redan ökat med 42% sedan jag köpte dem, men om ETH når $10 000 är det mycket troligt att jag säljer dem och placerar kapitalet någon annanstans tills nästa så kallade “crypto vinter”. Just nu ligger ETH på $3900.

Samma dag som SEC godkände detta var jag på DappCon24 i Berlin, där jag lyssnade på många duktiga Ethereum-utvecklare som delade sina visioner och projekt. Även om det inte enbart handlade om ETH var det intressant att höra Vitalik Buterin, en av skaparna av Ethereum, tala där.


Nedan ett inlägg som jag påbörjade tidigare i månaden men inte publicerat så det blir ett dubbelt denna gången.

FIRE - För mig är pengar mer än bara ett verktyg för att köpa saker - de är en nyckel till frihet. Genom att skjuta upp konsumtion, hoppas jag kunna förvalta min tid som jag vill i framtiden. Att sträva efter ekonomiskt oberoende (FIRE) är mer värdefullt för mig än att konsumera. Jag tror att livets verkliga rikedomar inte alltid kommer med en prislapp.

Dricks - En av mina favoritfilmer, “Reservoir Dogs”, väcker en intressant diskussion om dricks. Karaktären Mr Pink tar upp ämnet, och även om jag inte alltid håller med honom, anser jag att kunder inte bör förväntas betala mer än det angivna priset för en vara eller tjänst. Jag ser det som arbetsgivarens ansvar att betala sina anställda en rättvis lön. Genom att göra så mycket som möjligt själv kan jag spara betydande summor. Jag skulle inte bli förvånad om varje manuellt moment som någon utför redan ökar priset på en vara med 100% och när det gäller så enkla saker att jag klarar att göra dem själv, anser jag det orimligt att betala så mycket mer.

Avkylning - Innan jag handlar något, försöker jag alltid fråga mig själv varför jag behöver det och om jag kan motivera varför det är en bra idé att köpa det. Ett annat sätt kan vara att skapa en inköpslista men vänta i 30 dagar och fundera på om det verkligen är något som är värt att spendera pengar på. Detta kan också vara ett sätt att minska antalet besök i varuhus.

Teknik - Jag handlar sällan elektronik utan att först se om jag kan hitta samma eller liknande saker billigare begagnat någonstans. Om jag inte hittar något begagnat, letar jag efter det billigaste priset. Datorn jag använder är begagnad liksom kameran, mikrofonen och min soundbar till min studio, allt har jag köpt begagnat för en bråkdel av nypriset på Tradera eller Blocket.

Hitta alternativ - I stället för att abonnera på eller köpa Microsoft Office använder jag LibreOffice, som är både kostnadsfritt och ett utmärkt alternativ. Jag använder en äldre dator med Linux som är kostnadsfritt på min dator och jag tycker att jag kan utföra allt jag har behov av, får en bra upplevelse och dessutom mindre dataläckage genom detta val. Jag utmanar mig själv att försöka hitta de mest förmånliga priserna på saker jag köper, även sådant som inte har ett högt pris.

Tack för att du läser SpararPengarna, och glöm inte att kommentera :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar