måndag 13 maj 2024

Funderingar och återinvestering av utdelningar

När jag skulle återinvestera utdelningarna från Aker BP (AKRBP) och Vår Energi (VAR), som jag mottog förra veckan övervägde jag om det är en bra idé att välja samma bolag som de kom från. Jag ville inte riskera att bli överviktig i mina två största enskilda investeringar, så jag funderade på att diversifiera genom att investera i Kopparbergs (KOBR B), Enbridge (ENB) eller Woodside Energy Group (WDS).

KOBR B är en relativt bra utdelare och ett företag som gör populära produkter men jag valde att inte investera i det. En stor del av aktiens värdeökning har skett nyligen, och de verkar endast ha utdelningar en gång om året. Även om jag hade kunnat köpa aktien innan utdelningen, skulle jag ha gjort det efter en uppgång och aktier tenderar att falla något efter X-dagen (den sista dagen man kan vara med på nästa utdelning). Om jag skall försöka dra nytta av X-dagen så föredrar att investera i företag som haft 1 eller ibland 2 utdelningar och delar ut ytterligare gånger under året och då redan har sjunkit i pris efter tidigare X-dag(ar) men fortfarande har lite att ge under året.

WDS är en aktie jag fick när BHP Group delade ut dessa till sina aktieägare 2022 men den föll snabbt bort från min lista av två skäl. För det första är det noterat i USD, vilket just nu gör det onödigt dyrt att handla i SEK. För det andra är aktien en American Depositary Receipt (ADR), vilket innebär att det är en representation av ett värdepapper som handlas på en annan börs. Jag ser det som att jag tar på mig tre valutarisker genom att handla denna aktie, så jag valde att avstå. Jag kommer att hålla ett extra öga på denna och om jag bör överväga att kanske sälja mitt befintliga innehav i framtiden.

Detta lämnade mig med ENB eller möjligheten att helt enkelt låta pengarna stå kvar i något av de ursprungliga bolagen. ENB är en relativt ny aktie i min portfölj, och även om jag gillar deras verksamhet, som är mer infrastrukturorienterad än AKRBP eller VAR, valde jag till slut att öka mitt innehav i AKRBP som är kvar i min portfölj sedan de förvärvade Lundin Energi.

Nästa gång det kommer en större utdelning, i slutet av månaden, kommer den att hamna i min svenska portfölj, som är ett investeringssparkonto (ISK) och endast innehåller bolag med sitt huvudkontor och skattehemvist i Sverige. Då kanske KOBR B blir aktuellt igen, men jag har fler idéer för bolag jag vill öka i den portföljen. Ett exempel är Corem Property Group Pref (CORE PREF), som jag fick i utbyte för mina Klövern preffar 2021. Corem är ett fastighetsbolag som har ökat sin skuldsättning ganska mycket sedan 2020, så räntesänkningar borde vara välkomna för dem. Direktavkastningen är 8,47% och de har normalt kvartalsvisa utdelningar, vilket innebär att det är tre utdelningar kvar 2024. Dessutom är det nästan en månad till nästa X-dag.

Tack för att du läser SpararPengarna. Tveka inte att kommentera och dela dina tankar och strategier. Jag ser fram emot att höra från dig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar