torsdag 25 april 2024

Utmana sig själv: En resa mot dagliga extra inkomster

Att tjäna pengar är en grundläggande del av att bygga upp en förmögenhet. För mig har detta blivit en daglig utmaning, men en som jag finner glädje i. Utöver mitt vanliga arbete har jag satt upp ett mål att varje dag skapa inkomster på olika sätt. Jag har inte fastställt något specifikt belopp, utan mitt fokus ligger på att skapa inkomster som faktiskt blir en integrerad del av min ekonomi.

Det är de faktiska pengarna som räknas som jag kan använda för att investera i nya projekt som sedan ger nya inkomster. Därför räknar jag inte ökningar i värde på tillgångar som jag inte har sålt, såsom aktier eller andra investeringar, som inkomster. För att en inkomst ska räknas måste den vara konkret – pengar som jag faktiskt kan använda. Det kan vara allt från att utföra frilansarbete till att sälja något jag inte längre behöver.

Ibland är det enkelt att nå detta mål eftersom det då och då kommer aktieutdelningar eller räntebetalningar från Kameo, men det kan också vara utmanande eftersom dessa inkomster kommer oregelbundet och endast på vardagar. Man kanske kan tycka att det är fusk eftersom jag redan har byggt upp en passiv ekonomi, men denna resa har inte alltid varit enkel, och jag har lagt ner mycket tid och energi för att bygga upp de inkomstkällor som nu ger mig intäkter.

Det jag finner värdefullt med denna utmaning, och anledningen till att jag fortsätter, är att det leder till ett nyttigt tankesätt. Det är viktigt att betona att det inte nödvändigtvis måste handla om stora summor - vinsten ligger i att träna entreprenören som finns i oss alla att vara mottaglig för de möjligheter till inkomster som finns. Att tjäna några kronor genom att delta i en undersökning eller panta burkar kan vara allt som behövs en dag. Men självklart är mer pengar alltid bättre, och om du kan hitta lite frilansarbete eller andra inkomstbringande aktiviteter blir det mer än en utmaning, för då bygger man förmögenhet på riktigt.

Jag tackar för att du läser SpararPengarna och kommentera gärna och berätta om du har något tips för att hjälpa andra läsare med deras sparreasa.


2 kommentarer:

  1. Mycket klokt sätt att se på det hela i det du skriver: "att vara mottaglig för de möjligheter till inkomster som finns"

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentaren aktiepappa och vad trevligt att du gillar inlägget :-)
      /SpararPengarna

      Radera