måndag 18 mars 2024

SPARHACK: Jag slutade betala för dyra banktjänster

 


Det är nu snart två år sedan jag bytte bank till Skandiabanken som du även kan läsa om här. Jag tog detta beslut efter att ha insett att avgifterna för banktjänsterna hos min dåvarande bank, där jag till stor del utförde arbetet själv, var horribla. Även om det saknades några småsaker på Skandiabanken, så klarade jag mig utan dessa. Skandiabanken erbjuder inte gratis debetkort för kontantuttag, och även om jag sällan behöver kontanter, har det varit en begränsning. För de tillfällen då jag behöver ta ut kontanter har jag kunnat använda Revolut (standard) och senare även Wise (personligt) för kostnadsfria kontantuttag. Båda dessa alternativ tillåter uttag upp till 2000 SEK per månad. 

En annan sak som jag inte har på Skandiabanken, men som jag hade tidigare, är möjligheten att göra en SEPA-överföring i SEK. Detta kan tyckas vara en bagatell, men för mig är det ganska viktigt. Jag gör många överföringar i euro och vill kunna växla SEK till euro hos Revolut för att dra nytta av deras förmånliga växelkurser. De traditionella bankerna har ofta (alltid) högre växelkurser, vilket jag vill undvika. Hittills har jag löst detta genom att använda mitt kreditkort för att överföra SEK till mitt Revolut-kort. 

Men så hittade jag Lunar. Först var jag skeptisk eftersom jag tidigare hade kontakt med dem när de köpte Lendify (som senare såldes till Savelend). Men när jag undersökte deras tjänst insåg jag att om jag kompletterar Skandiabanken med Lunar, får jag de två sakerna jag saknade när jag bytte bank. Dessutom kostar det mig fortfarande 0 SEK i avgift, vilket känns precis lagom. Visserligen kostade deras fysiska kort 79 SEK i frakt, men det visar sig att många uttagsautomater är kontaktlösa och kan “blippa”, så då räcker det med det virtuella kortet som är kostnadsfritt. 

När det gäller gränsen för kontantuttag hos Lunar är det SEK 5000/dag och 25000/månad, vilket räcker mer än väl för mina behov. Med tanke på att jag främst använder banken för att betala räkningar, som jag själv lägger in, tycker jag inte att det ska kosta en massa pengar.

Jag kommer testa uttag i veckan och skriver då mer om hur det gått.

Tack för att du läser SpararPengarna och dela gärna med dig i kommentarerna om dina egna sparhack.

2 kommentarer:

  1. Lunar skickade precis ett mail om att man kommer att kunna "betala räkningar" med dem någon gång under detta år. Låter väldigt lovande. Då skulle de kunna ersätta storbanken för min del. Bra sparränta har de också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tak för tipset och tack för att du delar med dig. Jag är förvånad att så många stannar hos storbankerna och betalar för deras tjänster när det finns så många bra alternativ som är kostnadsfria. /SpararPengarna

      Radera