söndag 10 mars 2024

612,23% dyrare

Tidigare har jag diskuterat hur jag upplever det som dyrt att köpa vissa saker, som en USB-C-adapter eller en spork, i Sverige. Jag har jämfört priser på Wish, Amazon, Clas Olsson, Jula och biltema, och visat hur stor prisskillnaden kan vara när man väljer att handla i svenska butiker. Idag tänkte jag dock berätta om ett tillfälle då situationen delvis var annorlunda om butiken finns lokalt, nämligen när jag skulle köpa en tesil.
På Prisjakt hittade jag förslag från 19 SEK, där frakt tillkommer. Clas Ohlson erbjöd dock samma produkt för 20 SEK om jag hämtade den själv så jag valde att använda dem som jämförelse. Eftersom jag ofta besöker platser där Clas Ohlson finns, kan jag betrakta detta som fraktfritt. Annars skulle frakten ha kostat 79 SEK.
Jag kollade även på Jula, som matchade Clas Ohlsons pris. Även Jula finns i mitt närområde, så jag betraktar även detta som fraktfritt. Annars skulle frakten ha kostat 39 SEK.
Biltema hade en tesil för 16,90 SEK, vilket gör dem till det billigaste alternativet bland de svenska butikerna om jag hämtar varan själv. Biltema finns också i närheten, så jag betraktar även detta som fraktfritt.
När jag sökte efter “tea strainer” (tesil på engelska) på Amazon.se, hittade jag det lägsta priset på 13,18 SEK, vilket blev fraktfritt för mig.
Slutligen, på Wish, som är svårt att sortera efter pris, hittade jag det lägsta priset för en “tea strainer” för 9,22 SEK plus 39 SEK i frakt.
 
Här är en sammanställning av priserna:
Priser vid lokal närvaro, fraktfritt eller ingen lokal närvaro finns:
    • Amazon.se: 13,18 SEK
    • Biltema: 16,90 SEK (21,58% dyrare)
    • Jula & Clas Ohlson: 20,00 SEK (43,88% dyrare)
    • Wish: 48,22 SEK (246,91% dyrare)
       
Priser med frakt (Biltema utgår eftersom de inte skickar varor):
    • Amazon.se: 13,18 SEK
    • Wish: 48,22 SEK (246,91% dyrare)
    • Jula: 59,00 SEK (324,46% dyrare)
    • Clas Ohlson: 99,00 SEK (612,23% dyrare) 

Min slutsats är att Wish faktiskt är dyrast när konkurrenterna har lokal närvaro, eftersom jag inte kan få varorna fraktfritt där. Amazon är billigast, både för tesilen och för frakten. Det glädjer mig att se Biltema på andra plats och både Jula och Clas Ohlson på tredje plats, men den enda anledningen till att dessa tre klarar sig är genom lokal närvaro, annars hade Wish varit billigare.
För de som inte har Jula eller Clas Ohlson-butiker lokalt, kan jag tyvärr konstatera att det är dyrast att handla där. För Clas Ohlson landar det på över 612% prisskillnad, vilket jag tycker är på gränsen till stöld för i princip samma vara. Jag kan därför inte rekommendera någon som inte har butikerna i närheten att handla dessa varor där, med tanke på den exceptionellt stora prisskillnaden. Det borde inte vara så att man straffas bara för att man väljer att handla av ett svenskt företag, våra svenska företag och våra politiker borde se över detta om de inte vill ge bort handel till utländska aktörer. 

Du kan läsa likande inlägg här
 
Tack för att du läser SpararPengarna och kommentera gärna och berätta hur du ser på dessa enorma prisskillnader, speciellt för folk i glesbygden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar