måndag 12 februari 2024

Ut med Avanza/Collector, in med Resurs

 


Uppgraderade sparkontot

Efter att ha använt ett sparkonto hos Collector på Avanza under en längre tid, där räntan ligger på 3,65%, har jag nu beslutat mig för att byta till ett sparkonto hos Resurs, där räntan är 4,1%. Mitt mål är att ha en buffert som är lättillgänglig för oväntade utgifter, som bilreparationer eller andra oförutsedda händelser. Även om sparkontot ger en avkastning på 4,1%, placerar jag hellre större summor i andra investeringar som lån på kameo eller börsen. Dessa investeringar kan dock vara svårare att snabbt frigöra kapital från.

Creades-köp

Jag inledde veckan med att köpa lite aktier i Creades, ett bolag som jag länge varit intresserad av. Även om jag tidigare tyckt att aktierna var för dyra, har jag insett att Creades investerar i många spännande onoterade bolag, såsom Apotea, InstaBee, Inet och Stabelo. Dessutom har de noterade bolag som Avanza som ett av sina största innehav. Mitt senaste köp kan bäst beskrivas som en observationspost, men om det går väl kommer jag att fortsätta handla Creades-aktier. En liten oro är dock att huvudägaren Sven Hagströmer är 80 år gammal och kanske inte kommer vara kvar i bolaget hur länge som helst.

Utmaningen 3.0

Idag är det den 12:e dagen i utmaningen 3.0, och det mesta har gått enligt planerna. Jag har lyckats undvika onödiga inköp, förutom ett mjölkpaket som jag nämnde tidigare. Dessutom har jag följt mitt träningsprogram och kört ett träningspass varannan dag. Jag har hoppat över ett pass hittills, men förhoppningsvis kan jag springa min vanliga runda ikväll – annars blir det plan B: cykling på trainern och zwift.

Sparhack

Slutligen vill jag dela med mig av ett litet sparhack. Jag har haft påsklämmor liggande i många år, och även om jag ofta använder de kortare varianterna, har de längre klämmorna legat oanvända. Nu har jag hittat en smart användning för dem: att få ut det sista ur tuber! Jag har testat det med tandkrämstuben och resultatet är fantastiskt. Enkelt och smart!

Tack för att du läser SpararPengarna och kommentera gärna och berätta om dina egna sparhacks.

2 kommentarer:

  1. Snyggt. Bytte själv bort Avanza/Collector till just Collector med 3,9% ränta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läste om det IGMR. Det var faktiskt en liten påminnelse till mig att se över mitt eget sparkonto, så jag tackar för det :-)
      https://www.iblandgormanratt.se/2024/02/manadsrapport-januari-2024.html

      Radera