söndag 14 januari 2024

Vårstädning i ekonomin


Nu är det snart dags för lite vårstädning i ekonomin. Två gånger varje år går jag igenom mina löpande kostnader. En gång på våren och en gång på hösten. Många säger att det inte är lönt, men alla kostnader som kan minimeras hamnar i mitt sparande. Med ränta på ränta kommer även små summor göra ett stort bidrag. Jag tittar på alla löpande kostnader jag kommer på men nedan finns lite förslag.

El avtal 

Ofta finns det pengar att spara, inte minst om det erbjuds rabatter som ny kund. När jag kollar mina elavtal använder jag elskling , compricer och prisjakt.nu.

Telefon

Vem som har billigast kollar jag genom www.mobilabonnemang.nu/billigaste-mobilabonnemang och prisjakt.nu

Bredband

Jag har fiberanslutningen via kraftringen där kollar man på zmarket vad det finns för alternativ men har man andra förutsättningar så kan man kolla hos bredbandsval.se och prisjakt.nu

Kreditkort

Jag kollar vad det finns för kreditkort som är förmånliga för mig hos kortio, compricer och prisjakt.nu. Jag har oftast minst 3 kort. Ett som är förmånligt när jag tankar, ett annat som är förmånligt när jag reser och ett för allt annat. Eftersom det hittills aldrig varit ett kort som varit bäst på allt så har jag haft minst tre. Jag är också noga med att det inte kostar något att ha kortet, jag har aldrig haft ett kort som jag betalat årsavgift för. Det är en helt orimlig tanke för mig att betala för ett kreditkort oavsett vad de erbjuder.

Lån (huslån)

Lån är oftast bäst att unvika helt men i vissa fall är det nödvändigt ont som huslånet är för mig. Jag tycker compricer jag använder compricer för att gämföra sedan kontaktar jag min bank och ser om de vill matcha priset. Är det marginella skillnader så måste man vara noga att undersöka eventuella kostnader för att flytta lån eftersom det kanske blir dyrare när man räknar in dessa kostnader. 

Sparande

Även på sparande tycker jag compricer har bra information om vilka som har bäst räntor.

Försäkringar

Det beror lite på vad det är för försäkring jag vill jämföra men de allra flesta finns på compricer.


Jag försöker tänka på att

När jag får förslag på prisjämförelsesidorna så skriver jag upp vilka bolag det är och vad det kostar och kollar sedan även på mybonus och refunder om något av bolagen finns med hos någon av dem och erbjuder samma tjänst, fast med cashback. Innan jag byter så kontaktar jag ofta den nuvarande leverantören och frågan om de kan matcha priset. När jag talat med leverantörer och i synnerhet bredbandsleverantörer så har det hänt att de försöker smyga in bindningstid i erbjudandet, ibland utan att vara tydliga med det så det måste man fråga innan man går med på något. Sist jag förhandlade om bredbandet så hände precis detta, som tur så upptäckte jag det och bytte istället leverantör. I slutändan blev det billigare för mig och ingen bindningstid med annan leverantör. 


Tack för att du läser SpararPengarna och kommentera gärna och berätta hur du optimerar ditt sparande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar