fredag 1 december 2023

Tid är pengar

Jag försöker skriva om besparingar, men det är viktigt att komma ihåg att allt vi sparar kan kopplas till ekonomi, särskilt om det sparar tid. Vad kan vara mer värdefullt än tid? Dessutom kan den tid vi sparar användas för att tjäna pengar.

Jag stötte på en intressant idé på nätet som kallades “tumma händer”. Konceptet handlar om att alltid ha ta med något som skall plockas undan när man rör sig runt i huset. Till exempel, om du ska gå ut i köket och hämta en macka, se först om det finns något du kan ta med dig dit, exempelvis om något ska till diskhon. På så sätt slipper du göra det senare. Jag skulle vilja utveckla detta koncept genom att man även frågar andra om de behöver något när jag går, givet att det finns fler närvarande, vilket också sparar deras tid.

När jag började experimentera med detta tog det ett tag innan det blev en vana, men efter ett tag kändes det konstigt om jag inte hittade något att ta med mig. Jag skulle säga att det är ett tecken på framgång.

I mina inlägg skriver jag ofta om att planera resor för att undvika onödiga bilresor och slösa bensin, men jag nämner sällan den tid man sparar. Det är viktigt att komma ihåg att tid är en värdefull resurs som vi också kan spara.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar