lördag 2 december 2023

Jag önskar savelend all lycka i framtiden men jag lämnar dem

Varje lördagsmorgon ägnar jag mig åt att granska resultaten av mina investeringar och sammanställa allt i ett kalkylark. Efter att ha gjort detta för 2023, kom jag till slutsatsen att jag inte var nöjd med utfallet för Savelend. Därför planerar jag nu att gradvis avveckla mina investeringar där och istället placera i tillgångar som jag anser vara mer lovande.

För närvarande erbjuder SBAB en inlåningsränta på 4,25% om man binder pengarna i 3 månader. För att jag ska överväga en investering måste den minst överstiga detta. Enligt Savelends egen sammanställning har jag bara haft ett utfall på 4,84% på investerat kapital under de senaste 12 månaderna. Samtidigt var den senaste inflationssiffran från Riksbanken (KPIF, oktober) 4,2% och har under den senaste tolvmånadersperioden varit betydligt högre än så. Det innebär att utfallet från Savelend inte ens täckt inflationen. Så även om Savelend har haft en något högre avkastning än ett sparkonto, har jag också tagit en mycket högre risk hos dem. Dessutom, oavsett om jag satt pengarna på ett sparkonto hos SBAB eller hos Savelend, får man inte glömma att det finns en skatt på 30% av vinsten.

Jag köpte också aktier i Savelend när de introducerades på börsen eftersom företaget verkade intressant och det dessutom gav mig rabatt på de avgifter de tog ut på pengar jag investerat på deras peer-to-peer (P2P) låneplattform. Jag har sedan länge sålt mina aktier i Savelend och förlorade inga pengar. Hade jag behållit aktierna skulle jag ha kunnat göra vinst om jag sålt dem senare men hade jag fortfarande ägt dem så hade jag förlorat pengar som det ser ut idag så jag anser jag gjorde rätt val. Orsaken jag sålde aktierna var till stor del att de inte hade någon utdelning och jag då börjat fasa ut de flesta akter som inte hade utdelning och ansåg därför att det var meningslöst att sitta kvar.

Tack för att du läser spararpengarna, om du har något ekonomitips du vill dela med dig av så lämna gärna en kommentar :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar