onsdag 20 december 2023

Det lönar sig att vara illojal kund

Visst är rabatter trevliga, men jag anser att de ofta är utformade som en fälla där lojala kunder betalar för att rekrytera nya kunder. Jag tycker att det är helt rimligt att förhandla priser med alla leverantörer som man har möjlighet att bryta avtalet med. Om de kan erbjuda nya kunder bättre priser, har de uppenbarligen marginaler för att ge mig samma pris.

Jag byter regelbundet leverantör för mitt mobilabonnemang, elleverantör, bredbandsleverantör och alla andra tjänster jag kan tänka på. Många frågar mig hur jag orkar, eller säger att det inte är värt det. Men att ringa några samtal om året för att förhandla priser är inte särskilt ansträngande, och det mesta sköter sig självt därefter. I värsta fall måste jag byta simkort i min telefon, men det är inte mer ansträngande än så.

När det gäller frågan om det är värt det, tycker jag att man saknar respekt för pengar om man inte anser att alla pengar man kan spara är värda besväret. När det gäller små kostnader som tickar på, tänker jag direkt på hur företag som Apple och Microsoft har blivit rika på att sälja saker som en löpande tjänst istället för till ett fast pris. Det jag gör är motsatsen: istället för att ha många små löpande intäkter ser jag till att inte ha en massa små löpande utgifter och investerar dessa pengar istället för att ge dem till företag som uppenbarligen levererar samma tjänster men till ett högre pris än nödvändigt.

Hela affärsidén för Spotify, Netflix och liknande är att man hyr sin media istället för att äga den. Detta är mycket lönsamt för leverantören men mycket olönsamt för konsumenten, eftersom man istället för att köpa den media man vill konsumera till en fast engångskostnad betalar ett lägre men löpande pris för media man sällan eller aldrig använder, bara för att ha tillgång till det. Ibland köper jag en månad Spotify när de har erbjudande om att få tre månader för priset av en månad, men jag säger upp tjänsten direkt när jag har betalat så att jag inte fortsätter betala för det.

En annan sak som är utformad för att vara ogynnsam för konsumenten men gynnsam för företagen som erbjuder tjänsten är kreditkort. Men om man alltid betalar sin faktura direkt kan man tjäna på detta genom att välja kreditkort med förmånlig bonus. Företagen vill naturligtvis inte att man ska använda kredit på detta sätt eftersom de tjänar mer på att man inte betalar och hamnar i en mycket ogynnsam situation där man betalar höga räntor. Men om man alltid betalar fakturan direkt vänder man detta till att ha räntefri kredit tills fakturan kommer.

Tack för att du läser SpararPengarna och kommentera gärna och berätta om dina egna erfarenheter och spartips.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar