tisdag 28 november 2023

Spara sig fri


Nyligen läste jag på ett inlägg på bloggen “Kronan till Miljonen” som belyste den växande skuldsättningen hos Kronofogden, särskilt bland personer över 65 år. Detta väckte ett gammalt minne från ett nyhetsreportage jag såg för många år sedan. Reportaget handlade om pensionärer i Estland, Lettland eller Litauen (jag minns inte exakt vilket land) som kämpade för att klara sig på sina pensioner, som plötsligt blivit otillräckliga efter att deras länder frigjorts från Sovjetunionen.

Jag har alltid arbetat hårt och haft det relativt bra ställt men det tog tid innan jag insåg att jag inte ville vara beroende av ett pensionssystem som i praktiken är ett pyramidspel. Detta ledde till att jag började vända på varje krona, något jag ofta skriver om här på “SpararPengarna”, för att kunna bli ekonomiskt oberoende. Målet är att jag ska kunna försörja mig på mina investeringar, oavsett vad framtiden har att erbjuda.

Att spara pengar för långsiktig säkerhet tar tid, och längs vägen har jag gjort många kostsamma misstag. Men jag har fortsatt i samma riktning. Att bara samla pengar under madrassen räcker inte, eftersom inflation och värdeminskning över tid skulle göra dem värdelösa. Genom att investera i tillgångar som ger avkastning och sprida riskerna har jag kommit en bit på vägen. Detta har gett mig en större känsla av säkerhet och frihet, eftersom jag blir mindre och mindre beroende för varje milstolpe jag passerar.

Att investera utan att vara sparsam tror jag är lite kontraproduktivt om man har som målsättning att kunna leva på sina investeringar, man vet aldrig hur länge man kommer leva och hur mycket pengar man kommer behöva. Pengarna måste kunna fortsätta växa även efter man slutat arbeta för att inte ta slut.

Eftersom du hittat hit så är det troligt att du haft liknande tankar och jag önskar dig all lycka i ditt sparande.

Tack för att du läser min blogg och kommentera gärna och berätta om hur din situation ser ut om du har liknande ideer.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar