måndag 27 november 2023

Sprängticka mirakelkuren


Idag fick jag sprängticka eller chaga som det också kallas, av min bror som han hittat i skogen. 

Sprängticka är en parasit svamp som lever på björk men den är väldigt nyttigt för oss människor men tyvärr är den ganska sällsynt och om jag inte minns fel så växer den bara på 1 av 5000 björkar och eftersom är den sällsynt så är den ganska dyr. 

Sprängticka stärker immunförsvaret, antiinflammatorisk effekt och har använts som medicin i tusentals år. Den sägs ha possessiv effekt mot cancer, sänka kolesterol, blodtryck och blodsocker. Den skall även hjälpa mot psoriasis och autoimmuna sjukdomar.

Min tanke är att dela den i mindre bitar för att kunna torka den i svamptorken för att sedan mala den till te. När jag dessutom upptäckte att jag har en kvarn som följde med som ett tillbehör till min gamla biltema mixer blev jag ännu muntrare eftersom jag annars hade behövt köpa eller låna en kaffekvarn för att mala den. Förhoppningsvis hinner jag dela och torka den i veckan och återkommer sedan med utfallet. 

Tack för att du läser SpararPengarna och kommentera gärna och om du har någon erfarenhet av  sprängticka så dela gärna med dig i kommentarerna.

2 kommentarer:

  1. Hej! Jag har faktiskt noll erfarenhet ärligt talat, men spännande läsning. Nu har jag också lagt till din blogg över läsvärda bloggar. Jättebra att du fortsätter dela med dig till andra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket kronan, det brukar finnas mycket intressant läsning på din blogg så det uppskattas.

      Radera