tisdag 24 oktober 2023

Dricka kaffe på stan är svindyrt

 Det tar tid att lära sig bli sparsam, när jag tittar tillbaka på när jag beslutade mig för att ge allt och spara så mycket jag kunde så insåg jag inte att det skulle ta så lång tid att vänja sig vid det. Jag vet faktiskt inte exakt hur länge jag denna resan varit men det är minst 6 år. Den största utmaningen för mig har inte varit att kasta in pengar i sparandet, det har varit att lära mig att bli sparsam, vända på varje krona och maximera vad jag kan kasta in i sparandet. När det gäller investeringar så har jag lärt mig den hårda vägen många gånger om att det inte finns genvägar precis som de flesta säkert gör i liknande situation. Jag upplever inte att mitt liv blivit fattigare, jag tycker det blivit rikare. Innan jag började anstränga mig för att spara så räckte det att mina pengar varade tills det kom in nya på mitt lönekonto. Nu när jag kommer till en restaurang eller ett café så tänker jag, inser de inte att de betalar mångdubbelt mer för detta än vad det egentligen kostar trotts att det redan i livsmedelsbutiken är många gånger högre än vad varan egentligen är värd. En kaffe latte på starbucks eller espresso house kostar minst SEK 60 kr, gör jag liknande hemma så kostar den uppskattningsvis SEK 1-2 inklusive ström för både kaffekokaren och diskmaskinen. Eftersom min gamla melitta kaffekokare säkert är 15år så räknar jag den som betald. Jag köpte nyligen en skumomrörare på amazon för SEK 21,48 för att få skummad mjölk i kaffet men skulle kunna påstå att även den redan är inräknad i priset SEK 1-2 för en kopp kaffe. När jag tittar vad en cafe latte standard kostar på espresso house så kostar det från SEK 61 och även om jag räknar högt så kommer det vara minst 30 gånger dyrare än när jag själv gör en cafe latte hemma. Även om jag dricker mycket kaffe hemma, vi kan säga 10 koppar om dagen så kostar det alltså SEK 20. Om jag använder McDonalds som prisjämförelse istället för  espresso house, så kostar en cafe latte SEK 29 vilket innebär att 10 koppar skulle kostat SEK 290 om dagen, hade jag i stället valt espresso house hade det kostat SEK 610 om dagen. 

Med denna jämförelse inser jag att även om jag köpt en helt ny kaffekokare så hade jag förmodligen tjänat in den på mindre än en månad. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar