tisdag 22 augusti 2023

Några tankar om att spara

Det finns lika många åsikter om hur man bör förvalta sina tillgångar som det finns människor men de flesta håller nog med om att det är viktigt att spara för framtiden. Vi är mitt i en inflation samtidigt som vår valuta är svag. Jag vet inte riktigt hur man bäst tacklar detta men försöker så gott jag kan hålla mig borta från importerade varor och att resa utrikes just nu. 

Peter Schiff sa i något avsnitt av sin podd att det är ekonomiskt smart att handla det som håller sig över tid om man ändå kommer handla det i framtiden och på så vis slippa värdeminskningen av valutan och prisökningar. Jag funderade ett tag och började sedan handla sådant som håller och jag kommer behöva längre fram när jag hittar bra erbjudande. Jag har massor med kaffe, kryddor, tubost och pasta som jag köpt när det varit erbjudande och/eller innan priserna gick upp, likaså hygienartiklar som tandkräm, munvatten och schampo och mycket annat. Jag är också noga med att märka matvaror med datum för inköp så det används i rätt ordning. 

Jag skrev tidigare om hur jag köpt ny luftvärmepump, men det skall nämnas att jag tittat på detta flera år så jag hade en rimlig uppfattning om hur priserna såg ut för de modellerna jag var intresserad av. I detta fallet så blev inköpet inte för att det var billigt just då utan för att det fanns ett bidrag som i praktiken ger mig 50% rabatt, men har man bara tålamod och är bekant med priserna så brukar det finnas många klipp under reorna i november plus mellandagsrean. Jag köpte nytt kylskåp efter jag härdat ut nästan en hel månad utan när mitt gamla gick sönder, eftersom det var svalt ute så kunde jag förvara mat i en kylväska i förrådet. Det var så nära black friday och mycket riktigt så kunde jag köpa ett nytt på black friday för en rimlig summa.

En annan sak som skulle kunna vara smart är att köpa presenter under utförsäljningar om man vet att det kommer köpas oavsett. Undviker man saker som blir omoderna så kan man ju faktiskt ha dem liggande tills man matchar gåvan med någon. Det kanske även finns tillfälle att köpa billigt presentpapper vid något tillfälle så har man allt färdigt när det behövs.  

Att handla för handlandets skull är en dålig ide om man vill spara pengar, kan man minimera antalet besök i affären så minskar frestelsen att göra ogenomtänkta inköp, att ha en shoppingfri månad lite då och då har varit ett mycket bra sätt för mig att bryta vanan med att poppa in i affären för att handla småsaker som ofta resulterat i att det gjorts andra onödiga inköp.

Jag har ett arbete där jag kör en del bil och försöker då planera in butiksbesök där jag skall frakta  tyngre saker i samband med andra bilresor och kan då spara in en hel del drivmedel, men under större delen av året tar jag cykeln när jag skall hämta paket eller handla saker som får plats i min cykelkorg, detta är trevligt, ger mig motion och bättre ekonomi. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar