tisdag 13 augusti 2024

Sell in May and go away

I maj frigjorde jag en del kapital som jag tillfälligt placerade hos Lysa.se. Jag har använt Lysa tidigare och varit nöjd med deras tjänst, men denna gång hade jag lite otur. Just när jag skulle flytta tillbaka kapitalet inträffade börskraschen i Japan, vilket gjorde att jag förlorade det mesta av uppgången som genererats under sommaren.

Idag gjorde jag två order. Den första är Frontline (FRO), ett rederi som fraktar olja med sina supertankers. De är börsnoterade i Norge och USA och har en direktavkastning på 8,68%. Hittills har de haft kvartalsutdelningar, vilket passar mig utmärkt eftersom jag vill sprida ut utdelningarna. Många av bolagen jag redan investerat i har utdelning i början av året.

Det andra bolaget jag la en order på är Lundin Mining (LUMI). Jag sålde en del av mitt innehav den 29 april med avsikt att köpa tillbaka längre fram. Om denna order går igenom, har antalet aktier ökat med 33% för ungefär samma pengar.

Jag har bestämt mig för att vara mer aktiv med stop loss och började med att lägga upp Railcare Group. Sverige måste rusta upp infrastrukturen, särskilt järnvägen. Jag la inte upp denna stop loss för att jag mist förtroendet för bolaget, utan för att ta hem vinster. Stop loss ligger på 38 SEK och är giltig till den 9 november. Om denna går till försäljning, blir vinsten ungefär 105%, vilket jag tycker är rimligt. Dessutom har bolaget en direktavkastning på 2,41%, vilket inte är dåligt. Kan jag säkra vinsten och placera om kapitalet, exempelvis i XACT Högutdelande Norden, blir direktavkastningen 4,72% istället.

Min prioritet är att ständigt öka andelarna jag äger genom att återinvestera alla utdelningar och ta hem vinster när jag nått mina avkastningsmål. Jag placerar kapitalet i något annat under en period för att, om läge uppstår, komma tillbaka, precis som jag gjorde med Lundin Mining. Kursen på en tillgång varierar, men antalet aktier man äger är oförändrat. Om man antar att det inte hänt någon katastrof och bolaget har potential, kan man öka sitt innehav ganska mycket genom att förutse när något är högt eller lågt värderat.

Tack för att du besöker SpararPengarna och lämna gärna en kommentar och dela med dig av dina egna erfarenheter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar